Drycken som motverkar viktökning
Ta ett glas av detta till maten och du håller både sjukdomar och extrakilon på avstånd.
Reducerat fettupptag, minskad cancerrisk, bättre skydd mot åderförkalkning och benskörhet – samt ett naturligt skydd mot diabetes. Kan allt detta verkligen rymmas i en kopp?
Ja, om den innehåller grönt te!
Studier har visat att tre koppar om dagen minskar risken för hjärt- kärlsjukdom och flera undersökningar visar att flavonoiderna i det gröna teet har en kraftigt antioxidativ egenskap. Dessa motverkar också risken för cellsjukdomar som cancer.
Motverkar viktökning
Färska forskningsresultat från amerikanska Penn State University visar också att drycken motverkar viktökning. Hemligheten är EGCG, en antioxidant som sedan tidigare är känd för att skydda huden mot UV-skador och effektivisera cellgiftbehandlingar.
Nu kan även viktminskning adderas till antioxidantens plus-lista.
I universitetets studie fick möss en fettrik kost med målet att öka i vikt. En grupp av mössen fick dessutom EGCG-tillskott i sin diet.
Mössen som åt antioxidanten hade inte samma kraftiga viktuppgång som de möss som bara fick fetare mat. Forskarna kunde också notera att de absorberade 30 procent mindre fett från maten jämfört med den andra referensgruppen.
Påverkar inte apiten
Grönt te ser inte ut att påverka aptiten, båda musgrupperna åt precis lika mycket av den feta maten.
- Det påverkade inte mängden mat som mössen åt. Alla fick en form av milkshake, men ena gruppen fick grönt te som tillsats i maten, Joshua Lambert, en av forskarna bakom studien.
Han menar att EGCG ser ut att reducera kroppens fettupptagning och också dess förmåga att förbruka fett.
1-2 koppar om dagen
Men för att uppleva samma effekt som mössen måste en människa häva i sig motsvarande 10 koppar om dagen, en orealistisk mängd menar Lambert.
Han hänvisar istället till studier utförda på människor, som visar att 1-2 koppar per dag kan vara ett utmärkt hjälpmedel för att kontrollera vikten.
Andra hälsoeffekter
Listan med det gröna teets hälsoegenskaper kan göras lång. Andra dokumenterade fördelar är exempelvis:
- Förebygger åderförkalkning
- Verkar blodförtunnande och motverkar på så sätt risken för proppar
- Förebygger benskörhet och njursjukdom
- Minskar risken för diabetes genom att skydda insulinproducerande celler
Källor: kk.no, Daily Mail, Female First
AV: Jennie Sandberg
BILD: Thinkstock

Kommentarer
- Drick dig i form - bästa & sämsta...
- Håll koll på maten med vår enkla...
- Dukan Diets alla faser: Så här äter...
- Motionstabell - så mycket förbränner...
- Tappa 6 kilo med MåBra - komplett...
- Alltid trött? Här är de vanligaste...
- MåBra:s viktvänliga veckomeny!
- MåBra:s viktprogram, veckomeny 1
- Så får du bort dina celluliter – utan...
- 7 middagstips med ner i vikt-garanti
Mest läst denna vecka
Mest kommenterat denna vecka
Middagstips - V. 20
DAG MAT
- Måndag Färskpotatissallad med rostbiff
- Tisdag Mandelpannkakor med kompott
- Onsdag Smoothie och sub
- Torsdag Laxschnitzel med citronsabayon
- Fredag Ljummen tortellinisallad
- Lördag Grillbiff, grönsaksspett och jordgubbschutney
- Söndag Halstrad hälleflundra med squashfräs
Räkna ut ditt BMI

-
Eva Gullstrand
Toppform med ViktVäktarna
det var idag... var inte så entusiastisk då jag känner ...
-
Malou Ekdahl
Färre kalorier - smalare midja
Har börjat gilla grönt. Känns så somrigt :)
-
Johanna Berntsson
Rätt mat - rätt vikt
Nu är det långhelg, o jag mår bra, så det kan nog inte ...
-
Christina Rangstedt
Mot New York Marathon!
Precis klivit upp efter att tillbringat dagen i sängen....
-
Sanna Nielsen
Mitt liv, min blogg
Nu går jag in i studion i några dagar... Som jag har längtat efte...
-
Yvonne Ryding
Yvonne Ryding
Tidig uppstigning imorse, 05.30 för att vara på Radion kl 06.50. ...
-
Tanja Djelevic
Hälsa i Hollywood
Man är ju en sån' där som letar efter utmaningar!! Jag är ärligt ...
-
Karin Nordlander
Lycklig på riktigt
Äntligen, äntligen är det riktig vår. Jag njuter! Kram!
-
Marie Tegnér
Viktcoachen
Hej Marie, jag läste i MåBra Nr 5 om en pyramiddiet som är bra, ...
-
Katarina Woxnerud
Personliga tränaren
Just nu sitter jag på Mallorca, vid Palma Nova. Jag är här på sem...
-
Gunilla Sahlin
Sockerfällan
Många testar att klippa kolhydraterna i hopp om att förbättra sin...
-
Kristina Rosenberg
Mot Stockholm Marathon
Jag träffade Petra Franzén från TSM på väg hem från jobbet idag. ...
Tävla och vinn
Vinn lyxigt solskydd från Vichy!
Vi lottar ut 10 kit med Vichy Capital Soleil solcrème till ansiktet, solstift till...
Läs merMåBra frågar
Laddar ...
Räkna ut din midja/höftkvot






















Hej!
Jag vet flera stycken som fått liknande leverskador som vid alkoholism när de druckit mycket grönt te.
Så är detta verkligen att rekommendera???
/Helene
Det finns alltid en baksida på myntet … Jag har oxå hört att högt intag av grönt te kan ge leverskador.. men vad är högt intag ??? vore bra att få definierat.
/ Tina
Överkonsumtion är skadligt i alla lägen, till och med vatten är skadligt i för stor skala (det kom en studie gällande det nyligen). grönt te är laddat med antioxidanter och i måttlig mängd är det jättebra, men det kan hämma järnupptaget – så se upp om du har brist eller är gravid. jag dricker alltid grönt te till måltiden – och håller min vikt prima (även om jag inte bryr mig så mycket om mina 70-72 kg nowadays)
Men vilket grönt te är bäst? Finns ju olika märken att välja på och alla är ju inte lika bra har jag hört! Är inte så förtjust i te men kan tänka mig att dricka grönt te ändå i måttlig mängd just för att det är nyttigt =)
Livsmedlesverket har en del att säga om ”farorna”, som normalt har med bantningspreparat att göra. De skriver
”Traditionellt bryggt grönt te är däremot inte förenat med någon känd risk.”, läs mer här:
http://www.slv.se/sv/Fragor–svar/Fragor-och-svar/Kosttillskott/Kan-torkat-gront-te-extrakt-ge-leverskada/
Kan rekommendera den här webbsidan om te: http://www.tillbergs.se/node/37
Det är koncentrat av grönt te i kosttillskott som är farligt, tex så blev ju bantningspillret CUUR indraget för några år sedan pga av att läkare larmade då de fick patienter med leverskador som sökt vård efter att ha ätit CUUR vars grönt-te tillsats gav leverskadorna, det gjordes tom ett inslag i PLUS kring detta. Så tillverkarna fick vackert ändra innehållet i sina bluffpreparat, (seriöst, vem tror på allvar att ett piller ska ta bort övervikt, det funkar typ not)och det här gäller även andra Detox- och vitaminpiller innehållande grönt-te extrakt som det varnats för just när det gäller sambandet med leverskador.
[...] Drycken som motverkar viktökning Tea time! Vilket te passar dina behov bäst? Förkyld? Här är bästa huskurerna! [...]