Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Äldre killar hotar oss på pengar – känner mig jätterädd
25 jan, 2025
author Maria Jacqueline Bratt
Maria Jacqueline Bratt
Flicka täcker sitt ansikte med ena handen.
"Embla" och hennes bästa vän tvingas swisha pengar till killar i klassen ovanför dem. Killarna hotar att göra livet ännu jobbigare för dem – om de berättar för någon. Rädd för hur situationen ska utvecklas ber Embla socionomen Maria Jacqueline Brat om råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Min hälsa #17 – Så hjälper du någon som lider av ångestBrand logo
Min hälsa #17 – Så hjälper du någon som lider av ångest
Jag är en tjej som är 13 år och som började i en ny skola när jag började högstadiet. Nästan alla i min klass flyttade med och min bästis började också i samma skola och samma klass. Det kändes väldigt spännande och kul. Vi kände oss faktiskt lite stora.
I början gick allt bra men sedan var det några killar i åttan som började reta oss på rasterna. Ofta stod de på skolan och väntade när vi skulle gå hem och retade oss, tog våra mössor och fjantade sig. Min bästis och jag ser alltid till att gå tillsammans så att vi inte skulle behöva vara ensamma med dem. Den ena killen vet vi vem han är för han är storebror till en i vår klass.
Annons
Efter ett tag blev några av killarna mer hotfulla och sa att vi skulle ge dem pengar annars skulle de slå oss. Jag blev jätterädd och swishade dem lite som jag hade. En annan gång swishade min kompis. Men nu för ett tag sedan så ville de ha ännu mer och nu vet jag inte vad vi ska göra. Jag vill faktiskt ha mina pengar själv och inte ge bort dem till idiotiska, dumma killar.
De har sagt att om vi berättar för någon vuxen så blir det värst för oss själva. Jag känner mig jätterädd och vill knappt inte gå till skolan. Min kompis är lika rädd, men hon tycker att vi ska berätta för någon vuxen ändå. Jag är bara rädd att det blir ännu värre precis som killarna säger. Jag har gråtit flera gånger på kvällen utan att någon ser för jag vet inte hur detta ska bli. Hur ska man göra när man blir hotad så här? Jag önskar att de där killarna försvann!
/"Embla"
LÄS OCKSÅ: 7 oväntade lösningar på vanliga problem
Annons

Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Så hemskt att höra att du och din kompis blir hotade i skolan. Så ska det absolut inte vara, det är helt oacceptabelt. De här killarna begår flera brott genom sitt beteende, både genom att hota för att få pengar men också genom att hota er om ni berättar för någon.
Jag förstår verkligen att detta är otäckt och att du inte vet hur du ska göra. Men mitt råd till dig är ändå att du och din kompis ska berätta för någon vuxen. Det kan vara era föräldrar eller kuratorn eller rektorn på er skola. Skolan har en skyldighet att se till att eleverna är trygga på skolan. Om ni inte berättar för någon så tror killarna att de är säkra och kommer säkerligen fortsätta kräva pengar av er. De märker att det går och att ingenting händer. Det är därför det är så viktigt att få stopp på det och att de vuxna ser till att hantera det här.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Annons
Jag tycker att ni i första hand ska berätta för era föräldrar precis hur det är. Gör det gärna tillsammans, både din kompis och du, så kan ni stötta varandra. Sedan bör era föräldrar se till att berätta för skolpersonal och också kräva att det görs en polisanmälan. Jag förstår att allt detta känns läskigt och otäckt, och det är en läskig situation ni hamnat i. Men ni måste försöka vara modiga och låta vuxenvärlden veta och hantera detta. Det är för svårt att göra när man är två 13-åringar. Självklart vill ni ha era pengar själva och det är som sagt helt oacceptabelt att killarna hotar till sig era pengar.
Jag hoppas verkligen att de vuxna runt er reagerar och ser till att få stopp på det här. Ni ska inte behöva vara rädda för att gå till skolan, så stå upp för er själva och försök vara modiga. Kram och lycka till.
LÄS OCKSÅ: 5 steg: Lär dig hantera oro – och minska din ångest