Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Hur kan jag hjälpa min dotter? Jag tror att hennes nya sambo slår henne
02 nov, 2024
author Maria Jacqueline Bratt
Maria Jacqueline Bratt
Mamma sitter med sin vuxna nedstämda dotter i soffan
Dottern har träffat en ny man och har samtidigt börjat dra sig undan sin familj och sina vänner. Mamma "Evelyn" är rädd för att dotterns nya kille är kontrollerande och elak och undrar om oron är befogad.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Fråga: Hjälp, min vuxna dotter har blivit så förändrad. Hon var tidigare gift med en underbar man och levde som jag uppfattade det i ett lyckligt äktenskap. De har två barn tillsammans som nu är 15 och 17 år och barnen har alltid varit hennes allt. Hon satte alltid barnen främst. Familjen gjorde mycket tillsammans och vi var ofta med på trevligheter. Min dotter har ett bra arbete, många vänner och är väldigt social. Men nu är allt plötsligt förändrat.
10 tecken på att du lever i en destruktiv relationBrand logo
10 tecken på att du lever i en destruktiv relation
För något år sedan skulle hon plötsligt skiljas och det visade sig att hon träffat en ny man. Denne man har inga barn och kändes inte speciellt trevlig när vi träffades. De flyttade ihop ganska snart och min dotter sa att hon var så kär. Men jag märkte nästan genast att hon började förändras. Det var som om hon inte hade tid med barnen utan överlät allt mer av deras skötsel, aktiviteter och skola på deras pappa. Han är fantastiskt, så inget fel i det, men hon började försumma sina barn enligt mig. Hon drog sig också undan mer och mer från min man och mig, sina syskon och sina vänner.
Annons
Vi tänkte väl att det kan vara så när man är nykär, men det har inte blivit bättre. När jag träffar min dotter, vilket tyvärr bli mer och mer sällan, så verkar hon inte så glad utan mer nervös och kollar alltid på sin telefon. Hennes sambo ringer ofta och hon måste alltid svara direkt. En gång när hon var extra ledsen frågade jag var det var och hon sa bara att hennes sambo sagt något elakt. Men nästa gång sa hon att allt var bra.
Ett par gånger har jag sett blåmärken på hennes armar, men då har hon sagt att hon gått in i en hylla. Jag kan inte låta bli att oroa mig för att det är hennes nya man som är elak mot henne, slår henne och håller henne från oss och vänner. Tycker du att jag är dum som tänker så här och oroar mig? /Evelyn

Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: "Sambon är kontrollerande”
Nej, jag tycker absolut inte att du är dum som tänker så här. Tvärtom tycker jag att du är en uppmärksam mamma som noterar oroväckande förändringar hos din dotter. Alla de saker du beskriver är signaler på att något inte är som det ska. Jag skulle säga att det finns en risk att din dotter lever i ett destruktivt förhållande. Det låter som om hennes sambo är kontrollerande och risken finns att han utövar såväl psykisk som fysisk misshandel mot henne.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Du beskriver hur din dotter börjat försumma sina barn som hon tidigare alltid satte främst och det tycker jag är ett av de allvarligaste tecknen. Det ska mycket till innan detta sker. Jag tycker att du ska prata med din dotter om det du ser och om din oro. Tyvärr är det troligt att hon inte kommer att erkänna för dig hur det förhåller sig utan förneka allt. Det troliga är att hon kanske inte ens erkänt för sig själv än utan förnekar allvaret i situationen, urskuldar mannens beteende och hoppas på att han ska ändra sig. Tyvärr lär inte detta ske utan vidare, så din dotter skulle behöva hjälp och stöd. Det vi vet om kvinnor som är fast i destruktiva förhållanden är att det är väldigt svårt att lämna och att det till och med kan vara farligt.
"Din dotter måste ta beslut om att lämna"
Men som sagt, börja med att prata med din dotter och visa henne att du ser hur hon har det och säg att du är beredd att stötta och hjälpa henne. Tipsa henne om att noga dokumentera allt som händer och fotografera alla eventuella skador. Detsamma gäller dig. Skriv ner det du ser och upplever. Ge din dotter nummer till olika kvinnojourer och den nationella kvinnofridslinjen vars telefonnummer är 020-50 50 50.
Annons
Informera dig själv som anhörig via nätet och ring gärna själv för stöd och hjälp. Det är svårt att vara anhörig och stå bredvid någon som har det svårt. Men det är din dotter som själv måste ta beslut om att lämna och hon behöver ditt stöd när och om det blir aktuellt. Hoppas hon kommer ur detta destruktiva och blir sig själv igen.
Foto: Shutterstock/TT