Borde mitt barnbarn verkligen flytta mellan sina föräldrar?
Fråga: Jag är en kvinna runt 70 år som har en fråga om mitt barnbarnsbarn, en liten kille på tre år. Min man och jag har alltid haft nära och bra kontakt med både barn och barnbarn och till vår stora lycka även nu med denne lille kille. Han är vårt första och enda barnbarnsbarn.
Men nu till det sorgliga och det som är mitt bekymmer. Jag fick precis höra att hans föräldrar ska skiljas vilket känns väldigt tråkigt förstås. Men vad värre är så fick jag berättat för mig att pojken ska bo en vecka hos pappan och en vecka hos mamman. Det kan väl ändå inte vara bra för ett barn, speciellt inte när han är så liten? Inget av våra barn är skilda, men jag har förstått att barn i dag faktiskt flyttar omkring varje vecka. Men i mina öron låter det helt vansinnigt. Kan det verkligen vara bra för barnen? Det måste väl vara mycket tryggare att bo på bara ett ställe. Man kan ju bara tänka sig själv att behöva flytta varje vecka? Jag skulle bli tokig.
Mormorn till barnbarnsbarnet verkar inte så bekymrad utan meddelade bara detta som om det var den mest naturliga sak i världen. Tycker du att jag ska säga vad jag tycker om detta? Jag antar att det inte kommer att hjälpa för föräldrarna gör ju som de vill ändå. Men jag är bekymrad över den lille pojken och hur det ska bli för honom i framtiden. Vad vet man egentligen om det här att barn flyttar mellan föräldrarna hela tiden? Det enda som väl är positivt i den här tråkiga situationen är att föräldrarna till pojken verkar vara goda vänner trots allt. Men jag undrar ju då förstås varför de måste skiljas. /Karin
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: ”Barnen vänjer sig snabbt”
Det är förstås alltid tråkigt när en relation spricker men ibland kan det trots allt vara det bästa. De allra flesta i en relation brukar överväga noga innan de separerar särskilt om det finns barn med i bilden. Det brukar inte vara ett lättvindigt beslut men ofta är det bättre för barnen om föräldrarna delar på sig än att de lever tillsammans i en dålig relation. Särskilt gäller det om föräldrarna faktiskt ändå kan fortsätta att vara vänner och arbeta tillsammans för att göra situationen för barnen så bra som möjlig.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Det man vet om detta är bland annat att barn till föräldrar som bråkar mycket efter en separation ofta far väldigt illa, medan de barn vars föräldrar kan samarbeta kring dem mår betydligt bättre. Som du skriver är skilsmässor i dag relativt vanligt och inte speciellt stigmatiserande för barnen. De flesta barn har kompisar som bor varannan vecka hos sina föräldrar och det brukar fungera bra och barnen vänjer sig snabbt. Det är en stor fördel för barnen att få ha kvar en nära relation till båda sina föräldrar och det överväger oftast omaket med att flytta emellan dem. Men det är naturligtvis viktigt att ta hänsyn till åldern på barnen när man bestämmer hur de ska bo. Ju yngre barnen är desto tätare byten. Det är inte så bra för en ettåring att vara borta en hel vecka i streck utan då är tätare byten bättre.
Detta kan förstås vara jobbigare för föräldrarna och kräva mer samarbete, men om man ska utgå från barnens behov, vilket man bör göra, så är det absolut det bästa. Det finns föräldrar med små barn som byter och har varannan dag, så att barnet lämnas på förskolan av den ena och hämtas av den andra. Då träffar barnen sina båda föräldrar i princip varje dag. Sedan kan man dela upp helgen som man känner. Tonåringar däremot brukar gärna vilja bo i tvåveckorspass hos en förälder för att slippa flytta så ofta. Därför är det väldigt viktigt att som förälder vara öppen för att det man beslutar när barnen är små inte nödvändigtvis kommer bestå, utan att man kan förändra i takt med att barnet växer.
Jag tycker inte du behöver delge dina barnbarn dina åsikter utan lita på att de gör det de anser är det bästa för sina barn.
Foto: Shutterstock/TT