Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
De roffar åt sig mammas arv – egoismen går över alla gränser
28 jan, 2025
author Maria Jacqueline Bratt
Maria Jacqueline Bratt
Yngre kvinna tröstar äldre kvinna.
Ground Picture
Hennes mamma kräver ersättning för lösöret i barndomshemmet – men syskonen vägrar. Vad gör man när egoismen går över alla gränser? frågar dottern socionomen Maria Jacqueline Bratt.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
7 viktiga saker att tänka på om du står nära någon i sorgBrand logo
7 viktiga saker att tänka på om du står nära någon i sorg
När min mormor och morfar gick bort var det tre syskon som tog över deras stuga. Min mamma och hennes två syskon. De andra syskonen står nära varandra så det blev att de styrde över stugan. Mamma fick alltid välja semesterveckor sist och min kusin fick alltid vara med. Det fick däremot inte vi andra.
Min mamma blev sedan änka efter en man som inte var vår pappa. Han hade två döttrar sedan innan som han inte hade kontakt med och som min mamma aldrig träffat. Men när han dog blev de giriga och kom och krävde massa saker i mammas hem som deras pappa aldrig ägt. Det fanns en bodelningsman som försvarade deras krav och allt blev riktigt otrevligt. Till sist blev det rättegång och min mamma tvingades sälja sin del av mina morföräldrars stuga för att kunna lösa ut dessa döttrar.
Annons
På grund av denna konflikt fick min mamma aldrig sörja sin man, vilket satt djupa spår i henne. Det som gör saken ännu mer tragisk är att hon, sedan hon sålde sin del av stugan, inte har fått komma dit en enda gång. Det är ju fortfarande hennes barndomshem. Lösöret har min mamma aldrig gett avkall på så en tredjedel är ju ännu hennes. Men det vägrar hennes syskon gå med på och säger att min kusin ska ha min mammas del och att stugan ska stå som den gjorde på mormor och morfars tid. Mamma vill inte ha sakerna men kräver ekonomisk kompensation för sin del, vilket syskonen vägrar. Det gör att mamma blir fråntagen sin historia och sitt arv och vi syskon vårt modersarv. Det gör så ont i oss att inte få besöka stugan där så mycket av vår barndom finns. Vi är inte giriga eller bråkiga utan vill bara att rätt ska vara rätt. Hur gör man när människors egoism går över alla gränser och när man ser en närstående fara illa?
Annons
/"Sol"
LÄS OCKSÅ: Jag och mina syskon har hamnat i arvstvist om vårt föräldrahem

Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Ja, tyvärr finns inget enkelt svar på den frågan som alltför ofta blir aktuell i samband med dödsfall och bodelning. Då kan man erfara att människors sämsta sida kommer fram och det blir konflikter som man aldrig väntat sig. Jag förstår att din mamma, och även ni, känner sorg över att inte kunna komma till stugan som en gång var din mammas barndomshem. Men som jag förstår det blev hon utköpt av sina syskon för att kunna köpa ut sin mans döttrar från ett annat hus. Det gör att hon faktiskt, rent juridiskt, har fått sin del av arvet efter sina föräldrar.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Jag vet inte hur det gick till och vad som står i bodelningen som gjordes efter dina morföräldrars bortgång, men rimligen borde både stugan och lösöret finnas med i den bouppteckning som gjordes. Det borde gjorts en värdering av allt, inklusive lösöret, och din mamma bör ha fått sin del av det totala värdet. Ofta finns det saker i ett hem som inte har något speciellt ekonomiskt värde men däremot ett känslomässigt. Det kanske är det viktigaste för din mamma. Jag undrar om det är så att det finns något missförstånd mellan syskonen? Din mamma kanske inte inser att allt ingick när hon blev utköpt och därför hävdar att hon vill ha saker. Hennes syskon kanske menar att hon redan fått betalt och inte ska ha mer. För att få ordentlig rätsida på detta bör din mamma gå tillbaka och kolla hur bouppteckningen är gjord, vad hon har fått och haft rätt till. Ibland kan det vara svårt att själv klura ut allt det juridiska så din mamma kan anlita en jurist för hjälp.
Annons
Du tycks också känna dig snuvad på, som du säger, ditt modersarv. Men i stort tycks din mamma fått betalt för sin del av stugan så ekonomiskt är det kanske ingen förlust. Sedan är det förstås tråkigt att ni inte kan få komma till stugan och umgås med hennes syskon. Om ni reder ut för er själva gällande arvet och din mamma slutar ”kräva” saker så kanske hon kan försonas med sina syskon. Då kanske både du och din mamma kan bli inbjudna som gäster till stugan. Men då får ni se er själva som just deras gäster, utan rätt att bestämma eller kräva någonting. Hoppas att ni kan reda ut detta och att en försoning blir möjlig.
LÄS OCKSÅ: Kännetecknen för 7 olika sorters sorg