Nathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud Joo
Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Har ett ständigt sug efter alkohol – dricker jag för mycket?
19 dec, 2024
author Nathalie Siljerud Joo
Nathalie Siljerud Joo
Kvinna med ett glas rödvin i handen.
"Nora" dricker sig sällan berusad under veckan. Men hon känner ett ständigt sug efter alkohol och börjar misstänka att hon har ett problem. "Dricker jag för mycket?" frågar hon psykoterapeuten Nathalie Siljerud Joo.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
5 negativa effekter av alkohol som du troligtvis inte visste omBrand logo
5 negativa effekter av alkohol som du troligtvis inte visste om
Fråga: Jag undrar om jag dricker för mycket? Jag har ett ständigt sug efter alkohol och dricker något i stort sett varje dag. Jag tar ett glas vin till maten, kanske ett glas i soffan, tar en öl när jag lägger mig i badet eller när jag lagar mat. Det känns som att allting helt enkelt blir lite härligare då. I somras blev det mycket alkohol och fester, och sedan dess har drickandet bara fortsatt.
Jag är inte alkoholist, jag är väldigt skötsam och dricker mig sällan berusad på vardagarna, men undrar om jag utvecklat ett problematiskt förhållande till alkohol? Jag njuter av att ta ett glas men blir samtidigt orolig och får hälsoångest. Dålig kombination! Hur ska jag bryta den där spiralen? Att ta ett glas vatten eller läsk känns inte lika ”unnigt” och kul.
Annons
/"Nora"

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar:
Vad bra att du frågar dig själv om du har utvecklat ett problematiskt förhållande till alkohol. Jag tänker att alla människor som dricker alkohol då och då ska ställa sig frågan hur relationen till alkohol ser ut. Väldigt många är i ett riskbeteende utan att vara medvetna om det. Att du frågar dig detta är alltså ett steg i rätt riktning.
Nya vanor på 21 dagar!
Vill du komma in i bra kost- och träningsvanor? Ge det 21 dagar! Anta vår roliga utmaning så ses vi 27 januari.
Läs mer och anmäl dig här!
Utifrån det du beskriver tycker jag att din oro är befogad. Dels säger jag det utifrån den mängd du beskriver att du dricker, men också utifrån att du känner att du har ett ständigt sug efter alkohol.
Läs mer: Läkaren My Skarsgård: ”Alla kan utveckla alkoholism”
Annons
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Några saker som även kan visa på att du dricker för mycket är om relationerna påverkas och om du mörkar för andra hur mycket du dricker. Det kan dock vara ett dåligt mått om du är singel, för då kommer det kunna gå ganska långt i ditt beroende innan det uppmärksammas av exempelvis arbetsplatsen. Men jag tycker också att du ska fråga dig om du dricker för att mildra ångest. Ofta är det en anledning till att överkonsumera alkohol. För att komma till rätta med problemet då behöver du både arbeta med själva alkoholbeteendet, men också titta på ditt liv i helhet. Finns det yttre faktorer som oroar dig som du kanske måste ta tag i? Du nämner hälsoångest. Antingen har du haft den innan eller så har du utvecklat det under gång. Kanske finns det också andra saker i ditt liv som är problematiska? Jag tycker att du ska fundera över det, och om du även behöver göra livsförändringar i grunden.
Jag förstår att det känns ”unnigt” att i stunden dricka alkohol, men det låter som att det blir kortsiktigt och att detta skapar både oro och jobbiga tankar. Jag tycker att du ska börja med att vända dig till din vårdcentral för att få stöd av en läkare. Sedan tänker jag att du behöver ta hjälp av en alkoholterapeut eller stödförening. Ett första steg kan vara att ringa Alkoholhjälpen för att kunna bolla med någon. Det kan du göra anonymt.
Annons
Jag tänker också att det är bra att berätta för någon i din omgivning om ditt problem. Du ska inte behöva vara ensam i dina tankar om detta.
Foto: TT/Shutterstock
Läs mer: Charlotta, 58: ”Smygdrickandet var min oas, den jag alltid längtade till”