Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Jag oroar mig för min och mina barns hälsa!
11 aug, 2024
En mamma som
”Nashmil” är rädd för att dö och oroar sig hela tiden för sina barns hälsa. Vad ska hon göra för att bli av med hälsoångesten? KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Se sex tecken på hälsoångestBrand logo
Se sex tecken på hälsoångest
Fråga: Jag gick in i väggen för fyra år sedan och har dragits med ångest i perioder sedan dess. Jag har haft problem med magen från och till och är ibland övertygad om att det är något allvarligt fel på mig. Sedan jag blev mamma till tvillingar för två år sedan har hälsoångesten blivit värre och jag är livrädd för att jag ska dö ifrån dem eller att de ska insjukna.
Jag har sökt läkare för mina magproblem och de har även tagit blodprover, men har inte hittat något fel. Trots det hänger ångesten i. Jag känner mig som en dålig mamma som ofta är nedstämd och orolig över min och mina barns hälsa. Vad ska jag göra?
/Nashmil

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Din ångest minskar i ögonblicket"
Vad bra att du kan se utifrån hur din ångest påverkar dig. Det är ett stort steg. Bara att du kan skriva och förstå att du har hälsoångest kräver en enorm insikt.
Annons
Utifrån den situation du beskriver där du nyligen har varit utmattad och nu dessutom har en helt ny livssituation som mamma är det inte underligt att oro kommer. En stor andel mammor blir mer oroliga när de får barn. Till viss del finns det en biologisk aspekt i det, där de ska vara extra försiktiga för att säkra sitt och barnets överlevnad.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
I ditt fall har dock ångesten tagit över och gör dig även nedstämd. Därför tänker jag att du borde försöka behandla den. En KBT-behandling mot hälsoångest innehåller flera delar, men det handlar mycket om att kunna vara i sin känsla utan att alltid agera på den. När du börjar oroa dig vill du göra något för att få bort oron. Du kanske ber din partner om försäkringar, såsom ”tror du att det här födelsemärket är farligt”? Du kanske bokar flertal läkarbesök, googlar och ältar.
Annons
I stunden känns dessa beteenden ofta bra. Problemet är att de gör att din ångest minskar i ögonblicket, men ångesten återkommer snabbt och du lär dig aldrig hantera den. Du behöver alltså kartlägga de kortsiktiga beteenden du gör vid ångest, för att sedan försöka ta dig bort från dem. Du behöver också träna dig i att vara i känslan ett tag, för att sedan se att den kommer försvinna av sig självt.
Jag tänker att du också behöver hjälp att arbeta med de tankarna som du får, samt de antaganden du har om själva oron. Det är lätt att säga mycket negativt om att ha hälsoångest, men om vi skulle gräva så skulle vi kanske även hitta positiva antaganden om själva oron, typ ”hälsoångesten kommer att skydda mig från att missa något”. Så länge du tror på de tankarna kommer du sannolikt fortsätta oroa dig.
Jag föreslår at du söker terapi för hälsoångesten, särskilt med tanke på att du ofta blir nedstämd. Det är också viktigt som förälder att inte överföra sin egen oro till barnen. Jag önskar dig all lycka till!