Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Hon ber mig swisha när jag blivit hembjuden på middag!
26 feb, 2025
author Nathalie Siljerud Joo
Nathalie Siljerud Joo
Läsaren får swisha pengar när hon har blivit hembjuden till sin väninna på middag. Nu undrar hon hur hon ska bemöta det snåla beteendet? Experten ger svar.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
5 varningstecken på att er vänskap är på väg att ta slutBrand logo
5 varningstecken på att er vänskap är på väg att ta slut
Min väninna är så snål! Det börjar gå mig ordentligt på nerverna. Jag bjuder ofta hem henne och ibland även hennes familj på middag och bjuder då alltid på mat och dryck. När vi går på restaurang brukar jag föreslå att vi splittar notan rakt av, oberoende av vad vi valt att äta (det brukar inte skilja särskilt mycket), medan hon vill att vi räknar ut exakt vad var och en ska betala.
När jag varit hembjuden på middag hos henne, vilket inte är lika ofta som jag bjuder hem henne, har hon flera gånger bett mig swisha en summa efteråt. Vad handlar det här om? Hon har inte fett med pengar, men har absolut nog för att bjuda mig på mat då och då. Hur ska jag bemöta detta dumsnåla beteende? Värt att nämna är att hon kommer från ett hem där det inte fanns ett överflöd av pengar, så kanske sitter hennes snålhet djupt rotad.
Annons
/"Alba"

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar:
Det är så tråkigt när snålhet förstör annars fina relationer. När den som är snål inte förstår hur det kan skada den andre, och hur det skapar sår. Jag kan därför tänka mig att din väninnans beteende gör dig både ledsen och irriterad.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Det går att förstå att hon kanske vill betala för sin egen mat om hon har mer begränsad budget än dig, men att du ska swisha en summa när hon bjuder på middag är anmärkningsvärt. Du undrar vad hennes beteende handlar om och du nämner själv att hon är från ett hem där det inte fanns ett överflöd av pengar. Det är vanligt att man ärver ett ekonomiskt beteende, även om ens förutsättningar är annorlunda än ens föräldrar Det går att förstå också att det kan vara otryggt för ett barn om det inte finns pengar och att man när man är vuxen, försöker skapa trygghet genom att kontrollera varje krona.
Annons
Jag tror att man kan gå väldigt djupt in i den kontrollen och se saker på detaljnivå, som exakt hur mycket man har lagt ut denna månad, att man tappar helhetsperspektivet, där relationerna finns med. Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att dessa personer inte är snåla av ondo, eller tänker att deras medmänniskor inte är värda att bli bjudna. De är så inne i att hålla i pengarna att de inte kan se den andres perspektiv.
Om detta är något som kan skada er relation tycker jag att du i lugn ton ska förklara för henne hur det påverkar dig. Se om det finns något utöver att ”det börjar gå dig på nerverna” att berätta om. Kanske gör det att du blir ledsen eller att du inte känner dig uppskattad? Leta inom dig själv för att se hur du påverkas av detta.
Jag tror att det kan vara till hjälp för din väninna om du lyckas förmedla detta på ett fint sätt. Det kan vara så att det skapar problem i flera av hennes relationer. Förvänta dig bara inte att hon kommer bli supergenerös, men kanske blir det på en nivå där du ändå inte behöver swisha när hon bjuder på mat.
Annons