Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Hur får jag mod att äntligen komma ut?
24 jun, 2024
Två kvinnor som kramas.
Foto: TT
”Mimmi” är medelålders och vågar inte berätta för sin omgivning att hennes stora kärlek är en kvinna. Relationsexperten Nina Ljungberg ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
HBTQI: 10 vanliga begrepp och vad de betyderBrand logo
HBTQI: 10 vanliga begrepp och vad de betyder
Fråga: Jag vill komma ut, men jag vet inte hur jag ska våga berätta för min omgivning. Jag har försökt anpassa mig och leva enligt normen och hoppats att min homosexuella läggning skulle gå över. Jag är nu medelålders och det är inget som klingar av.
Officiellt har jag bara levt i man/kvinna-relationer och sedan har jag haft mina homosexuella kontakter i smyg, så ingen i släkten vet. Men nu har jag mött min stora kärlek.
Jag är inte den som gillar att blotta mina känslor och redovisa för mitt kärleksliv så jag tycker detta är svårt.
/Mimmi

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Ryck av plåstret"
För att må bra är det viktigt att vara sann mot sig själv och nu är du på gång att våga ta steget och stå upp för den du är.
Annons
Du är kär och kärlek är fint. Det finns inget att dölja och ingen anledning att leva kvar i en lögn. Även om du känner en viss oro för att ta dessa jobbiga samtal så blir tillvaron enklare när du kan leva öppet. Det är dags att ”rycka av plåstret” och komma ut.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Ofta är det enklast att välja ut någon/några som du känner dig trygg och bekväm med och börja prata med dem. När första steget är taget brukar samtalen gå lättare och lättare. Men bara för att du är homosexuell finns det ingen annorlunda redovisningsskyldighet eller krav på transparens än vad heterosexuella personer har. Det viktiga är att varken dölja eller begränsa ditt liv och din kärlek. Hur omgivningen reagerar kan variera, fast deras reaktioner är ju deras ansvar, eller hur?
Förhoppningsvis är dina nära stöttade i allt som får dig att må bra och omgivningens förståelse kommer underlättas om du själv känner dig trygg i din läggning. Det faktum att du har sökt och utforskat olika sexuella läggningar tidigare har dessutom lett fram till att du nu vet vem du är – så se det som en styrka. Men även om din läggning inte är någon nyhet för dig har din omgivning inte varit med i hela processen, så de kan behöva lite tid för att förstå.
Annons
Ta din ”komma ut-process” naturligt, njut av kärleken och framförallt sluta begränsa ditt liv genom att anpassa dig till någon som du inte är. Att du mött din stora kärlek och är förälskad och kommer förenkla tillvaron – man blir stark av kärlek och vågar mer. Det finns också föreningar och organisationer där du kan hämta stöd, tips och igenkänning.