Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Tanken på bonusfamilj skrämmer mig – kan jag ändå hitta kärleken?
18 jan, 2025
author Nathalie Siljerud Joo
Nathalie Siljerud Joo
Kvinna med armarna runt en man bakifrån.
Nyseparerade Maria njuter av sitt nya liv och att dejta igen, men tankarna på framtiden och livet med en bonusfamilj oroar henne. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd om hur hon bättre kan njuta av nuet.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
7 kändisar som dejtat kopior av sina exBrand logo
7 kändisar som dejtat kopior av sina ex
Fråga: Jag och min man skiljde oss för ett halvår sedan. Det var på mitt initiativ, men han sade inte direkt emot. Efter att sorgen över beslutet hade lagt sig och han hade flyttat ut kände jag ganska snabbt både frihet och lycka. Nu kan mitt nya liv börja!
Vi har två döttrar på 11 och 14 år, som bor hos oss varannan vecka, och allting fungerar bra. Jag har redan varit på några dejter och jag känner mig levande, sedd och sexig igen. Problemet är att många i min ålder, jag är 46, letar efter någonting seriöst. De har själva barn och tanken på att fläta samman våra liv skrämmer mig.
Jag tror absolut att jag kommer vilja ha ett förhållande igen, men jag förstår inte hur livet med en stor bonusfamilj ska gå ihop. Mina döttrar kommer ju inte flytta hemifrån förrän om 7–9 år och det känns som att det skulle bli en soppa av att riva upp vår tillvaro innan dess. Samtidigt som jag är lycklig över situationen som den är nu, är jag rädd för hur det kan komma att se ut om några år, om jag faktiskt faller för någon och vill starta någonting seriöst. Hur ska jag tänka här? Jag vill bara njuta av mitt nya liv och inte hållas tillbaka på grund av rädsla för framtiden.
Nya vanor på 21 dagar!
Vill du komma in i bra kost- och träningsvanor? Ge det 21 dagar! Anta vår roliga utmaning så ses vi 27 januari.
Läs mer och anmäl dig här!
Nathalie Siljerud Joo: Relationer kan vänta – njut av din frihet
Svar: Vad fint att du har hittat en väg i livet som fungerar för dig. Det låter härligt att både känna frihet och lycka. Med det i bakgrunden är det naturligt att inte vilja hoppa in i en ny relation på en gång. Det låter som att du behöver fortsätta att dejta och testa dig fram. Även om många kanske säger att de vill ha en seriös relation borde det ändå gå att hitta män som är i lite samma situation som du, att de vill ses men inte planera hela sin framtid ihop.
Annons
Nathalie Siljerud Joo

• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Vad gäller dina tankar om bonusfamiljen hör jag mycket orostankar. Det klart att det kan vara en utmaning i att få ihop två familjer, men för många fungerar det alldeles utmärkt. Det är många omständigheter som spelar in för om det ska fungera, som hur lätt du och den kommande partnern har att kommunicera, hur barnen anpassar sig efter varandra eller hur er boendesituation ser ut.
Idag vet du inte alls hur det skulle se ut om du träffade en ny man. Det som du oroar dig för kan klassas som hypotetisk oro, alltså en oro för saker som ännu inte har skett. Exempelvis kan den nya mannen vara utan barn och utan vilja att skaffa barn, han kan vilja ha en relation varannan vecka när ni inte har barnen eller så kanske era barn kanske blir bästa vänner?
När vi börjar oroa oss för något är det bra att fråga sig om det är en hypotetisk oro, eller en reell oro. En reell oro går att problemlösa. Om du skulle ha en partner och era barn inte skulle gilla varandra, då skulle ni kunna hitta lösningar för att hantera det. En hypotetisk oro är inget du kan göra något åt. Därför bör de behandlas just som orostankar. Det går inte att helt stoppa dem, men tänk att du ska iaktta dem, hälsa på dem och fortsätta göra det du gjorde innan. När vi gör så kan vi se dem lite på håll och förstå att det är just tankar, alltså ord i ditt huvud och inget annat.
Annons
Sist vill jag önska dig all lycka till med att njuta av ditt nya liv. Du ska se att saker kommer lösas efterhand.