Christina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina LundellChristina Lundell
Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Petra 51: "Kan jag ha fått en könssjukdom?"
10 dec, 2024
author Christina Lundell
Christina Lundell
Kvinna klädd i vit skjorta håller händerna för underlivet.
Kan man drabbas av könssjukdomar efter 50 – trots löften om att båda är friska? Petra, 51, upplever besvär i underlivet efter att ha börjat dejta igen. Läkaren Christina Lundell reder ut vad som kan orsaka problemen och hur de bäst hanteras.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Sexexperterna: Det här är de 5 vanligaste misstagen vi gör i sängenBrand logo
Sexexperterna: Det här är de 5 vanligaste misstagen vi gör i sängen
Fråga: Jag skilde mig för två år sedan och började nyligen träffa en ny man som jag dejtar. Han kommer också från ett mångårigt förhållande. Innan vi hade samlag första gången försäkrade vi varandra om att vi är testade för könssjukdomar. Nu har jag ändå drabbats av underlivsbesvär, med sveda, lätt klåda och tjockare flytningar.
Precis när besvären börjat bli bättre och vi har kunnat ha sex, så har problemen blivit värre igen. Jag har testat mig för klamydia hemma och det visade inget. Kan det vara svamp som inte försvinner, eller kan jag mot alla odds ha fått en könssjukdom? Jag tycker detta är lite genant då jag är 51 år och borde ha koll på sådant här. /Petra
Annons
Läkaren Christina Lundell svarar: "Uteslut könssjukdomar"
Tack för din fråga, besvärligt och oroligt att ha flytningar. Man blir aldrig för stor för att lära sig nytt och det är inte skamligt att inte ha alla svar. Bra att du och din nya partner har lyft frågan mellan varandra.
Nya vanor på 21 dagar!
Vill du komma in i bra kost- och träningsvanor? Ge det 21 dagar! Anta vår roliga utmaning så ses vi 27 januari.
Läs mer och anmäl dig här!
Råd från en expert

Relationsexperten svarar
Christina Lundell
• Christina Lundell är legitimerad läkare som svarar på medicinska frågor från våra läsare.
• Vid sidan av sitt vanliga arbete som ST-läkare i allmänmedicin på en vårdcentral i Bromma forskar Christina om kvinnohälsa vid Karolinska Universitetssjukhuset.
Fler människor dejtar längre upp i åldrarna och när man inte längre riskerar graviditet kan det vara svårare att få till barriärskyddande preventivmedel när man träffar någon ny eller tillfällig bekantskap.
Annons
Tyvärr är man inte immun mot könssjukdomar bara för att man inte har ägglossning regelbundet. Det har blivit vanligare med könssjukdomar bland personer i alla åldersgrupper äldre än 30 år. I din åldersgrupp har antalet kända fall av klamydia tredubblats de senaste 10 åren (visserligen på en låg nivå, 2,2 procent drabbades förra året). Kvinnor i din ålder saknar också skydd mot HPV-virus eftersom vaccinet inte fanns.
Som kvinna får man åren runt menopaus också lite tunnare slemhinnor, en förändrad bakterieflora och ett mindre surt pH i slidan vilket försvagar kroppens naturliga skydd mot vaginala infektioner.
Men det är inte säkert att dina besvär beror på de vanliga könssjukdomarna. Använder ni något glidmedel som inte passar dig? Flytningar kan också komma från bakteriell obalans (vaginos), andra bakterier eller svamp.
Om man känner igen symtomen finns det egenvård med receptfria och verksamma läkemedel på apoteket. Annars kan en barnmorska eller en gynekolog snabbt konstatera hur det står till.
Annons
Vill du inte söka vård kan du beställa ett hemtest för att utesluta könssjukdomar via din journal på nätet. De är tillförlitliga och ofta helt kostnadsfria.