Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Jag blir galen – hans scrollande dödar vårt sexliv
28 feb, 2025
author Nathalie Siljerud Joo
Nathalie Siljerud Joo
Läsaren är bekymrad över sin mans scrollande. Hon känner att hon blir avtänd och att det här förstör sexlivet. Experten menar att det kan finnas många förklaringar till hennes mans beteende.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
4 tips för att få fart på sexlivetBrand logo
4 tips för att få fart på sexlivet
Jag blir galen. Min man kollar på mobilen hela tiden. Och då menar jag verkligen flera timmar varje dag av vår tid tillsammans. Det är omöjligt att få kontakt med honom. Jag tycker att det är trevligt att kunna småprata lite, men det går inte för att han är så upptagen av stirra ned i sin skärm.
Till och med när vi ska gå och lägga oss så har han luren i handen. Det spelar ingen roll att jag släcker och lägger mig demonstrativt med ryggen mot honom. För mig är det så otroligt avtändande och jag känner att det förstör alla våra chanser till sex. Ibland försöker han närma sig mig efter att han äntligen lyckats slita sig från telefonen, men då är det helt ointressant för mig. Jag har verkligen sagt till honom om detta, men han verkar inte bry sig. Jag börjar tvivla på om det är såhär jag vill ha det framåt.
Annons
/"Ines"

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar:
Jag kan verkligen tänka mig att detta gör dig både ledsen och frustrerad. Det du beskriver tror jag ekar igenkänning i många par – vilket är väldigt sorgligt.
Telefonerna är såklart en del av vårt samhälle och svåra att utesluta helt, men det måste ändå vara den vi lever med som ska vara i centrum och inte inlägg på sociala medier.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Du säger att du har talat med honom och det är svårt för dig att veta vad du ska göra åt problemet. När jag får höra liknande saker i mina parterapier kan det vara så att man mer har tjatat och blivit arg på sin partner för beteendet, och inte att man berättar lugnt vad som sker inom en, och vad som sker med relationen i stort när man inte känner närvaro. Jag tänker att detta säkert oroar dig och du beskriver också att du tappar i attraktion till honom.
Annons
Att du inte känner lust när han visar det beteendet är fullt förståeligt. Många personer behöver få kontakt och känna sig viktiga och sedda för att vilja vara nära den andre. Det är svårt att känna det när den andre är helt frånvarande hela tiden. Förklara det för honom. Om du blir ledsen, beskriv det. Förstår han inte vad du försöker säga tycker jag att du ska gå i parterapi med honom, för att han ska få någon annans perspektiv på frågan och för att inte frågan ska förstöra er relation.
Det går också att fråga sig varför din man ägnar timme efter timme åt att surfa. En del har lättare att bli beroende, och sociala medier är uppbyggda på ett sätt så att man ska fortsätta surfa. Men det kan också bero på andra saker. Han kan vara nedstämd eller känna sig tom och då ta till mobilen. Eller så har han ångest för något och använder skärmen som en ångestreducering. Det kan också bero på något problematiskt i er relation, som han vill undkomma genom att koppla bort dig.
Annons
Om du lyfter detta på ett fint sätt flera gånger och han inte förändrar sitt beteende, och du känner att han ändå är den du vill vara med, ja då måste du själv hitta förhållningssätt för att kunna hantera situationen.