Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Min svärfar är så himla macho – tänk om min son blir likadan
30 mar, 2025
author Maria Jacqueline Bratt
Maria Jacqueline Bratt
Han stör sig på sin svärfars kvinnobild. Nu är han orolig över att hans son ska bli likadan. Relationsexperten ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
5 tecken på att din svärmor är för kontrollerandeBrand logo
5 tecken på att din svärmor är för kontrollerande
Jag vet att många kvinnor brukar skriva till den här typen av frågespalter för att de har problem med sina svärmödrar. Men för mig är det så att jag har så svårt för min svärfar.
Jag är en man på 35 år som för några år sedan träffade min nuvarande fru. Vi blev väldigt kära, gifte oss, köpte hus och fick barn inom några år. Jag älskar henne och vår son väldigt mycket och jag tycker även om alla i hennes familj, utom min svärfar.
Hennes mamma är väldigt rar, men kanske lite kuvad av sin man. Sedan har hon två systrar som båda är väldigt trevliga. Vår son är första barnbarnet och han är nu två år gammal.
Annons
Det som stör mig är att min svärfar är, eller försöker vara, så himla macho. Från början trodde jag att han skämtade när han till exempel sa: ”Nu går du och jag ut och röker och tar en whisky, medan fruntimren fixar i köket, där de hör hemma”. Han slänger ur sig den typen av manschauvinistiska uttalanden hela tiden och jag blir mer och mer irriterad.
Det är också så att han tycks märka detta och njuta av att provocera mig. Min fru, hennes mamma och systrar verkar inte bry sig och min fru säger bara att det inte är något att bry sig om och att han alltid håller på så. Det som oroar mig mer och mer är att han försöker dra in vår son i sitt sätt och kan säga till exempel: ”Jag ska nog göra en riktig karl av honom”, eller ”Jag ska lära grabben att bli en riktigt tuff jägare”.
Själv jagar han, skjuter prick och har bara massa ”manliga” hobbys. Jag vill absolut inte att vår son ska ta efter sin morfars sätt eller värderingar, men vet inte hur jag ska förhindra det. Jag retar mig mer och mer på min svärfar och behöver hjälp med vad jag ska göra. Min son får inte bli en mansgris!
Annons
/Rasmus

Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Hoppsan, ja det låter onekligen som att din svärfar provocerar dig och det kan man förstå. Han uttrycker sig verkligen manschauvinistiskt och tycks helt opåverkad av den rådande synen på jämlikhet.
Tyvärr tror jag det är svårt att ändra på din svärfar men det kanske kan bli mindre påträngande för dig.
Jag tror precis som du skriver att han märker din reaktion på hans ord och att han på något sätt tycker det är roligt och utmanande att få dig att reagera.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Därför tror jag att ett sätt att dämpa det hela är att helt enkelt inte reagera så kraftigt. Jag tror att ju mer du reagerar och visar irritation, desto mer kan han ”ta i” för att reta dig. Tyvärr fungerar en del människor så.
Din fru, hennes systrar och mamma tycks göra just så och rycka på axlarna åt hans fånerier. Då får de ingen effekt. Det är näst intill omöjligt att ändra en persons sätt om denne inte själv vill ändra sig. Så det bästa sättet att få till en förändring i relationen till någon, är att förändra sig själv.
Annons
Till att börja med kan du, när han slänger ur sig den här typen av kommentarer, lugnt säga att du inte håller med honom. Visa i övrigt ingenting och låt det hela ”rinna av” dig. När det gäller er son tror jag inte risken är så stor att han kommer att bli en mansgris. Det kommer att vara du och inte morfar som han tar efter mest, även om morfar kan bli en idol på en del sätt.
När han blir äldre och morfar slänger ur sig dessa kommentarer kan du i efterhand ta upp det med er son och prata om det. Utan att prata illa om morfar kan du säga att du inte håller med honom och att du inte tycker att det morfar säger är bra. Jag tror det är viktigt att inte göra för stor sak av detta, så det inte blir en konflikt i familjen som förstör era relationer.
Vad tänker din fru om sin pappas påverkan på er son och hur man bör bemöta hennes pappa? Jag tror det är bra att ni pratar om detta så ni kan hålla en enig front mot honom.
Självklart är det viktigt att markera ibland när din svärfar går över vissa gränser. Men att reagera på allt och reta sig kan som sagt ha motsatt effekt. Jag hoppas att ni kan hitta någon bra balans i umgänget med din frus familj.
Annons
Tyvärr får man ju alltid en familj på köpet när man går in i ett förhållande. Det är ändå bra att du tycker om din svärmor och systrarna. Hoppas du kan hitta ett någorlunda bra sätt att förhålla dig till din svärfar och inte låta dig bli så provocerad. Lycka till!