Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Måste flytta på grund av pappas jobb – vill inte lämna min bästis!
27 jan, 2025
author Maria Jacqueline Bratt
Maria Jacqueline Bratt
Arg flicka med armarna i kors stirrar in i kameran, sittande man syns i bakgrunden.
"Molly" ska flytta till en ny stad på grund av sin pappas jobb. Hon är orolig för att förlora sin bästa vän och ber socionomen Maria Jacqueline Brat om råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Min hälsa #4 – Så mycket påverkas barn av föräldrarnas bråkBrand logo
Min hälsa #4 – Så mycket påverkas barn av föräldrarnas bråk
Mina föräldrar har bestämt att vår familj ska flytta många mil bort och jag är så himla ledsen. Jag vill inte flytta från min skola, min bästa kompis, min dans och min kör. Jag är tolv år och går i sexan. Ända sedan förskolan har jag varit bästis med en tjej och vi går i samma klass. Vi umgås alltid och på helgerna sover vi hos varandra. Jag älskar henne och kan inte förstå hur jag ska kunna leva utan henne.
Mina föräldrar vet detta och ändå har de bestämt att vi måste flytta. Min pappa har ett jobb som ska flytta och om han inte följer med så blir han arbetslös och det går inte. Det kan jag ju fatta men jag vill inte flytta. Jag har frågat om jag kan få stanna och bo här hos min bästis men det fick jag inte. Åh, varför ska livet vara så himla orättvist.
Annons
Jag har två småsyskon men de tycker inte det är så farligt att flytta för mamma och pappa har lovat att vi ska köpa en hund och det har vi barn velat ha länge. Men jag struntar faktiskt i en hund för jag vill bara ha min bästis. Jag är så himla rädd för att hon ska skaffa en annan bästis och inte vilja vara med mig mer. Mamma och pappa säger att vi kan hälsa på varandra på loven, men det är inte samma sak. De säger att jag kommer att vänja mig efter ett tag och få andra kompisar men jag vill inte ha andra kompisar utan jag vill ha min bästis. Jag vet att jag bara kommer att sitta hemma och gråta och längta. Ibland känns det som att jag hatar min mamma och pappa. Varför måste detta hända mig?
/"Molly"
LÄS OCKSÅ: Experten: Säg aldrig det här till ditt barn – säg så här istället

Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Ja, ibland är livet verkligen orättvist. Jag förstår absolut att du är väldigt ledsen för att behöva flytta så långt ifrån din bästa vän. Det låter som om ni är väldigt nära varandra och har en mycket fin vänskap. Då blir man förstås ännu mer ledsen över att inte kunna ses så mycket. Men jag tror också att om man har en så fin vänskap som ni två har så klarar den många påfrestningar. Ibland händer det saker i livet som är svåra att förutse och förhindra. Att din pappa blivit arbetslös är en sådan sak och jag tror säkert att din mamma och pappa gör det bästa de kan av situationen.
Annons
De förstår säkert hur svårt detta blir för er barn, särskilt för dig. Men de har nog inte så mycket val. Det viktiga är ju att de har jobb så att de kan försörja familjen. Det är inte så konstigt att du ibland känner att du hatar dem för det är massa känslor som tumlar omkring inom dig nu. Men jag tror att du innerst inne älskar dem och att du någonstans kan förstå att de inte gör detta för att vara elaka.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Du har frågat om du får flytta till din kompis och bo kvar där när de flyttar men det vill inte dina föräldrar. Jag förstår dem för de vill säkert ha sin dotter hos sig och jag tror du skulle sakna din familj också. Som tur är finns det i dag möjlighet att ha videosamtal och en bra kontakt även om man är långt ifrån varandra. Du och din kompis kan ju göra det varje dag, se varandra och prata nästan precis som förut. Jag tycker också ni ska prata med era föräldrar om att ni vill försöka ses på loven och turas om att åka och hälsa på varandra.
Annons
Jag tror att ni båda två kommer att få nya vänner, men jag tror också att er vänskap kommer att finnas kvar om ni vill. Många vuxna har faktiskt kvar vänner som de träffade redan i förskolan och i dag med all teknik är det ännu lättare än innan. Det är värdefullt att ha en vän som man känt så länge, även om man under livet kommer att få många andra nya vänner som man också kommer att stå nära. Kanske kan du och din vän också planera lite om hur ni vill göra i framtiden då ni är äldre och själva kan bestämma mer om era liv. Då kan ni flytta nära varandra igen, söka till samma skola och kanske till och med hyra en lägenhet ihop. Ibland kan det vara kul och bra att drömma lite om framtiden så man känner att så som det är nu kommer det inte att vara för alltid. Kram!
LÄS OCKSÅ: Jag oroar mig för min och mina barns hälsa!