Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
"Mammas hem är kaos – har gått så långt att jag inte vill dit"
20 apr, 2025
author Nathalie Siljerud Joo
Nathalie Siljerud Joo
Läsaren har försökt hjälpa sin mamma, som samlar på sig en massa onödigt skräp. Hennes hem ser ut som ett bombnedslag och läsaren har inte längre någon lust att gå dit. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Se 5 anledningar till att vardagssysslor är bra för digBrand logo
Se 5 anledningar till att vardagssysslor är bra för dig
Min mamma är 68 år och gick i pension för några år sedan. Allt sedan dess har hennes hem förvandlats till kaos. Jag tror det började med att hon fick ett ryck och ville rensa i lägenheten och vindsförrådet, men nu är det i stället saker huller om buller, hennes sovrum går det knappt att komma in i på grund av alla saker och det är väldigt skitigt överallt. Hon samlar också på sig mycket onödigt skräp. Jag har påpekat detta för mamma, även hjälpt henne städa ett flertal gånger, och hon säger att hon ska ta tag i det, men det händer aldrig. Nu har det gått så långt att jag inte vill komma dit mer. Hon lever ett så sorgligt liv. Hon har ett par väninnor som hon träffar för en fika på stan, men jag tror inte de vet hur hon har det hemma. Vad ska jag göra?
Annons

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: Samlarsyndrom vanligare bland pensionärer
Jag kan tänka mig att det skapar både oro och frustration inom dig att se att din mammas hem har blivit kaotiskt. Ens mamma ska vara en trygg punkt och den miljö hon skapar blir allt annat än det. Du frågar dig vad du ska göra. Jag funderar på hur din mamma mår i det stora hela. Du skriver att beteendet med samlandet och att hon inte städar började när hon gick i pension. Det är inte konstigt att en sådan stor livsomställning kan leda till ett dåligt mående.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Det är också vanligare med samlarsyndrom för personer över 65 år, exakt varför vet inte forskarna. Men det går att tänka sig att din mamma tidigare haft tydliga rutiner och kanske känt att hon kan göra nytta. Nu kanske hon har svårare att hitta en meningsfull uppgift. Kanske känner hon sig tom, och då är det inte ovanligt att börja samla på sig saker som andra kan se som skräp. Det är också vanligt att de med samlarsyndrom har en samsjuklighet med generaliserat ångestsyndrom. En annan diagnos som är vanligt vis samlarsyndrom är adhd.
Annons
Finns hjälp att få
Jag tänker att du har försökt att hjälpa till med att städa och tala med henne, men att det inte har hjälpt. Det kan vara svårt att få personer med samlarsyndrom att söka hjälp. Ibland förstår de inte att de har ett problem, i andra fall skäms de mycket för det sätt som de lever på. Jag förstår att du känner att du inte vill komma dit längre. Det är naturligt att du känner dig ledsen över situationen. Jag tycker att du ska förklara för din mamma hur detta påverkar dig känslomässigt och att det bidrar till att det blir svårt i er relation. Informera henne om att det finns hjälp att få för samlarsyndrom och att du vill att hon söker hjälp. Om du lugnt ställer frågor utan att döma henne kan det öka hennes motivation.
En idé är också att föreslå att hon ska börja med att ta hand om ett rum i lägenheten, eller en del av ett rum. Att städa ut hela lägenheten kan bli övermäktigt att börja med. Om du försöker förändra situationen utan att det blir resultat behöver du fundera över ditt förhållningssätt. Kanske ni då ska mötas hos dig eller göra utflykter ihop. Att undvika henne kommer antagligen inte hjälpa varken dig eller henne. Under kaoset är hon din mamma och det kan gå att hitta en fin relation ändå, även om fin mamma har samlarsyndrom.
Annons
LÄS OCKSÅ: Rensa hemma – och skapa utrymme för inre lugn