Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Min barndomsvän snackar ned min sambo – tror hon är svartsjuk
08 mar, 2025
author Nathalie Siljerud Joo
Nathalie Siljerud Joo
En man, två kvinnor, svartsjuka
Läsaren har en sambo som hennes kompis har börjat tala illa om. Experten menar att det inte är ovanligt att svartsjuka uppstår i en vänskapsrelation.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
5 varningstecken på att er vänskap är på väg att ta slutBrand logo
5 varningstecken på att er vänskap är på väg att ta slut
Jag har en kompis som jag haft sedan barndomen. Vi gick i samma klass mellan ettan och sexan och efter det har vår vänskap fortsatt. Förra året fyllde vi båda 35 år och det firade vi med en weekendresa till Rom. Vi har väldigt roligt ihop och hon är verkligen en person som jag kan skratta med.
Problemet är att sedan jag träffade min sambo för ett halvår sedan har det känts mindre skoj. Hon kommenterar alltid saker som han gör fel och menar att han inte sätter mig i första hand, vilket jag inte alls känner igen mig i. En annan vän till mig, som har träffat kompisen flera gånger genom åren, tror att hon är kär i mig och har blivit svartsjuk. Nu kan jag inte släppa den tanken.
Annons
Jag har också känslan av att hon tycker lite ”för mycket om mig”. Hur ska jag tackla detta? Hon har aldrig sagt att hon gillar tjejer och hon har haft flera förhållanden med killar.
/"Cissi"

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar:
Vilken svår fråga. Det här är en vän som du haft väldigt länge och som du verkligen trivs med. Jag tänker därför att det är viktigt för dig att hantera frågan extra varsamt.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Det kan vara på det sättet som din vän säger, att din kompis är förälskad i dig och att hon blir svartsjuk för att hon har romantiska känslor. Men samtidigt är det inte ovanligt att känna svartsjuka även om det bara handlar om vänskap. Det är klart att om ni som vänner har delat mycket och vänt er till varandra i första hand genom åren, så kan det vara svårt när du plötsligt har en sambo som du delar livet med. Det är självklart inte okej att hon talar ned din sambo, men det är ändå inte helt obegripligt om hon blir lite svartsjuk.
Annons
Om du skulle fråga henne rakt ut om hennes känslor för dig behöver du vara beredd på att hon kan säga att hon tycker om dig mer än som väninna. Hur kommer du då att reagera? Kan ni då prata om det och sedan fortsätta er vänskap som vanligt eller skulle det skada er relation? Samtidigt kan det bli svårt redan nu om du hela tiden går och funderar över detta.
Jag tror att jag skulle fråga försiktigt över hur hon känner att du har blivit sambo och hur det påverkar henne. Om hon svarar att hon ”bara är glad för sin skull” skulle jag fråga om det verkligen är så eller om det kan innebära blandade känslor för henne. Det kan finnas en vinning i att veta om det finns romantiska känslor eftersom samtalet om det kan leda er framåt till att fortsätta en fin vänskapsrelation.
Jag tror att det kan vara svårt att gå vidare om frågan förblir outtalad. För vad händer då om hon på nytt skulle komma med kommentarer om din partner? Kommer du då fundera över om det beror på att hon är kär i dig? Jag tänker att du också ska fundera över vad som händer inom dig när hon blir kritisk mot din sambo. Det skulle vara förståeligt om det gjorde dig ledsen. En idé kan vara att börja med att utforska hennes känslor, men att sedan också få henne att förstå att det blir tungt för dig med de återkommande kommentarerna.
Annons
Jag hoppas att detta löser sig till det bästa för er.