Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Min son var en idiot – nu hindras vi från att träffa flickorna
04 feb, 2025
author Maria Jacqueline Bratt
Maria Jacqueline Bratt
Sonens otrohet har lett till separation och osämja inom familjen. Nu är farmodern orolig över att inte få träffa sina barnbarn. Svärdottern har dragit sig undan med barnen, skriver hon till socionomen Maria Jacqueline Bratt som ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Hantera misstankar om otrohet med Anneli ÖstlingBrand logo
Hantera misstankar om otrohet med Anneli Östling
Min son håller på att separera från sin fru och de har två barn ihop som är två och fyra år gamla. Det känns väldigt tråkigt för jag tycker mycket om min svärdotter och den lilla familjen har ofta varit hos mig. Jag älskar mina barnbarn och har hämtat dem på förskolan en dag i veckan och ofta varit barnvakt åt dem då föräldrarna varit iväg.
Nu ska de skiljas och det är min sons fel eftersom han varit otrogen. Jag är väldigt arg på honom och tycker att han är en idiot som förstört sin familj. Men han är min son och jag älskar honom förstås ändå. Tyvärr har det blivit väldigt spänt mellan honom och hans fru, vilket jag såklart förstår. Men det som är värre är att min svärdotter har börjat hindra min son från att träffa flickorna. Hon hittar på en massa saker om att de är sjuka och att han inte får ta dem till olika platser som hon bestämmer.
Annons
Min son har tillfälligt flyttat hem till en vän som har en katt och nu säger min svärdotter plötsligt att barnen blivit allergiska. Min son blir både irriterad och ledsen för han älskar sina barn. Nu är jag så orolig för hur det ska bli och att han inte kommer få träffa dem och att jag inte heller kommer att kunna ha kvar kontakten med dem. Min svärdotter har dragit sig undan och har kort meddelat att jag inte behöver hämta på förskolan. Jag har medvetet försökt hålla mig utanför deras konflikt men jag vet inte om det är rätt eller inte. Jag förstår att min svärdotter är sårad och ledsen men tycker samtidigt inte att detta bör gå ut över barnen.
/"Anna"

Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Så tråkig situation det blivit för dig och din familj. Jag förstår att du är orolig och ledsen. Det låter som om du förstår att din son handlat väldigt fel och också att du har förståelse för att din svärdotter är arg och besviken. Jag tänker att hennes beteende nu väldigt mycket bottnar i den ilska hon känner mot din son för vad han gjort. Det är mycket förståeligt och i den situationen kan många handla irrationellt och ”barnsligt”.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Förhoppningsvis ändras det med tiden. Mamman vet förstås att hon skadar pappan mest genom att försvåra för honom att träffa flickorna och hon kan genom det ”hämnas” på honom. Även om man kan förstå beteendet så är det förstås inte acceptabelt då det ytterst drabbar flickorna och deras kontakt med i första hand pappan, men även med dig som de står nära. Det är bra att du försöker hålla dig lite utanför och inte går in för mycket i deras pågående konflikt. Däremot kan du tala om för din svärdotter att du tycker att din son gjort fel, så att hon känner ditt stöd i det.
Säg också att du finns där och alltid vill ställa upp för flickorna. Sedan bör du uppmana din son att han och mamman vänder sig till kommunens familjerätt, vilka erbjuder samarbetssamtal kostnadsfritt. De fokuserar på att hjälpa föräldrar med att komma överens om hur man ska ordna det för barnen vid en separation. Det är säkert också så att din son och svärdotter skulle behöva prata ut ordentligt om deras egen relation och det som hänt. Då bör de kontakta en familjerådgivning som finns både kommunalt, via till exempel kyrkan, eller privat. När man är full av besvikelse, hat och sorg är det svårt att handla rationellt. Så det är viktigt att de pratar både om deras egen relation samt hur de ska fortsätta vara föräldrar tillsammans på ett bra sätt. Ofta är den första tiden vid en separation sårig, kaotisk och fylld av känslor. Med tiden brukar det lugna ner sig och de flesta föräldrar kommer till en punkt då de kan förhålla sig mer neutrala till varandra. Det är viktigt för barnens skull. Jag hoppas det ordnar sig för din son och svärdotter vilket även underlättar din egen kontakt med flickorna.
Annons
Foto: TT/Shutterstock