Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min väninnas man är kontrollerande!
22 jul, 2024
En orolig kvinna som pratar med en annan kvinna.
Foto: TT
”Millan” är orolig för sin bästa vän som hon upplever blir kontrollerad av sin man. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
10 frågor alla borde ställa till sin bästa vänBrand logo
10 frågor alla borde ställa till sin bästa vän
Fråga: Min bästis har gift sig med en man som jag har väldigt svårt för. Hon älskar honom och de verkar kunna prata om det mesta – men han är kontrollerande. Detta är inget hon har sagt rent ut, men hon har tydligt förändrat sitt beteende.
Han tycker mest om att vara hemma och och nu har min vän blivit likadan. Hon tackar ofta nej när vi kompisar ska hitta på något. Hon är väldigt lojal mot sin man och säger inte ett ont ord om honom. Det kan självklart vara så att det egentligen är hon som inte vill, men jag tvivlar verkligen.
Jag har försökt prata med henne om det här, men hon håller fast vid sina bortförklaringar. Jag vågar inte vara för rak, jag är rädd att hon ska bli sårad och arg. I värsta fall berättar hon för maken, som är en långsur typ, och då kanske jag inte längre är välkommen hem till dem. Vad ska jag göra?
Annons
/Millan

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Svår balansgång"
Vilken svår balansgång. Du ser hur din väninna har förändrat sig och du vill hjälpa henne, samtidigt vill du inte att er kontakt ska försämras och att hon ska bli sårad och arg.
Jag tänker att det inte är en lätt sits för dig och att det måste skapa mycket orostankar. Det är förståeligt att du inte riktigt vet hur du ska förhålla dig till situationen.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Det blir också svårare eftersom du inte är helt säker på att hon tackar nej på grund av sin partner. Dessutom ser du att de annars har en fin relation.
Vi kan inte helt utesluta andra orsaker, som att hon själv inte vill. Samtidigt tänker jag att det är viktigt att lita på sin magkänsla och utifrån brevet att döma känner du att det är något som inte står helt rätt till.
Det är därför bra att du har tagit upp din oro med din vän. Tänk om alla människor hade sådana omtänksamma och engagerade vänner som bryr sig på djupet. Men det finns en risk att du passerar en gräns i ditt behov av att skydda henne. Hon har själv inte berättat att det är något som stör henne i relationen. Går du på för hårt kan din väninna sluta sig. Om det stämmer att hon blir kontrollerad behöver hon någon som är förstående och som också kan se situationen utifrån hennes perspektiv. Försök i stället att fördjupa er kontakt.
Annons
Om det skulle vara på det viset att hon börjar mår dåligt och känner sig kontrollerad i relationen kan du vara där och försiktigt få henne att se saker ur olika perspektiv, genom att bolla med henne och lyssna till hennes berättelse. Det kommer göra henne mindre ensam och skapa en känsla att det finns människor att landa hos, om hon i framtiden känner att hon vill leva på ett annat sätt.
Däremot kan det vara utmanande för den som står bredvid och ser när kvinnor, eller män, blir kontrollerade. Jag tänker att det kräver mycket tålamod och uthållighet. Den personen kan i sin tur behöva dela sina tankar och känslor med någon som den litar på, för att orka och för att bry sig utan att helt gå upp i sin oro.