Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Mina grannar klampar så högt – kan jag be dem dämpa sig?
01 aug, 2024
En kvinna som håller en kudde över öronen.
Foto: TT
”Anna” är konflikträdd – men är trött på att hennes grannar klampar så högt att hon inte får sova på nätterna. Hur ska hon prata med grannarna om detta? KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Så jobbar du bort dina negativa tankar – med läkaren Micheal MosleyBrand logo
Så jobbar du bort dina negativa tankar – med läkaren Micheal Mosley
Fråga: Mina grannar går så högt! Jag bor i en lägenhet med två personer boendes i lägenheten över mig och det klampas hela nätterna. Jag vaknar flera gånger, och ibland hjälper inte ens öronproppar.
Kan jag säga till på något bra sätt? ”Kan ni gå lite tystare?” låter så himla förolämpande. Eller är det bara att acceptera läget och härda ut? Det känns som att det kommer att slå fel oavsett hur man lägger fram det. Jag är ganska konflikträdd och vill inte vara till besvär, men jag vill verkligen kunna slappna av och sova.
/Anna

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Säg som det är"
Jag tycker absolut att du ska tala med dina grannar. Det mesta går att prata om bara det görs på ett bra sätt. Det verkar också bli ett sömnproblem för dig om du vaknar flera gånger per natt.
Annons
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Jag tycker att du kan vara rak och säga som det är, att deras steg hörs på nätterna och att det blir problematiskt för dig. Fråga dem om de kan se några lösningar på problemet. När vi är stressade över att ta upp något finns det alltid en risk att det kommer ut på ett sätt som blir för hårt. Vi använder ibland vår ilska för att våga berätta om våra behov. Då finns det en risk att det inte tas emot rätt och att fokus flyttar från problemet till det som sker i stunden mellan er. Försök att ta ett djupt andetag innan du tar upp det och ha en lugn ton, utan att ursäkta dig själv.
Förhoppningsvis möts du med empati och förståelse. Då kan ni hitta en lösning som fungerar mellan er.
Du kan också få ett irriterat svar och mötas av en person som inte alls vill lyssna till dina behov. Om du då är konflikträdd kan det bli obehagligt för dig. Jag har själv varit med om att ha tagit upp saker med grannar som orsakat sömnproblem för mig och mötts av oförskämdheter. Det är självklart inte en rolig upplevelse men tänk i sådana fall ”den här människan förmår inte att visa empati. Det kommer vara den personens förlust i långa loppet”. Gå inte in i ett beteende som du själv inte kan stå för, utan om det inte blir en förändring ta då i stället hjälp av din hyresvärd eller ordförande i bostadsrättsföreningen.
Annons
Om du tar samtalet har du i alla fall stått upp för dina behov, vilket kan vara viktigt att göra i ett långt perspektiv för att du ska må bra.