Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Slitiga småbarnsår – då är det dags att söka hjälp
11 jan, 2025
author Nathalie Siljerud Joo
Nathalie Siljerud Joo
Föräldrar som bråkar framför litet barn.
När småbarnsåren tär på energin och kommunikationen haltar kan det vara svårt att veta hur man ska gå vidare. Behöver ni parterapi – eller räcker enskild terapi? KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger tips och råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
4 enkla parterapiövningar att göra i hemmetBrand logo
4 enkla parterapiövningar att göra i hemmet
Fråga: Jag funderar på om jag och min fästman borde gå i parterapi, eller om jag borde gå i enskild terapi?
På det stora hela fungerar vår relation bra och vi får vardagen att gå runt med vår 3-åring, trots att den lille är inne i en utmanande period både på dag- och nattetid. Det som brister är vår kommunikation. Vi båda tenderar att bita ihop och hålla våra känslor inom oss. Till slut brister det, oftast hos mig, och alla jobbiga känslor som jag hållit inom mig kommer ut på en gång, som en katapult riktad mot min sambo.
Där och då är det fel på allt i vår relation. Häromdagen, när bägaren till slut rann över, så sade jag att vi/jag kanske borde prata med någon. Vad tror du om det? Vad kan vi göra för att lättare kommunicera våra tankar och känslor? Vilka verktyg kan vi få genom terapi?
Annons

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo: ”Öva på känsloreglering”
Svar: Vad fint att ni i det stora hela har en fungerande relation. Det är inte alltid lätt att klara av de utmaningar som kommer med småbarn och ofta kan det spilla över på parrelationen. Men jag läser att du ändå tycker att ni får ihop vardagen i familjen.
Nya vanor på 21 dagar!
Vill du komma in i bra kost- och träningsvanor? Ge det 21 dagar! Anta vår roliga utmaning så ses vi 27 januari.
Läs mer och anmäl dig här!
Samtidigt skriver du att ni har utmaningar i kommunikationen, och att du håller inne med känslor som sedan brister. Det låter som du har lätt till din ilska och vill kunna hantera den.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Jag tror att det är bra att börja med parterapi. Då får ni analysera vilka mönster ni har i relationen och vilka sidor och beteenden som kommer fram vid konflikterna.
Annons
Din främsta uppgift kanske kommer att handla om känsloreglering, men även din partner kan behöva hjälp med att hantera situationerna. När den ena personen visar starka känslor reagerar vi alla på olika sätt. Men det allra vanligaste är att man antingen går till motattack eller stänger av den andre. När vi gör det sistnämnda blir vi tystare, börjar undvika vår partner och engagerar oss mindre känslomässigt. Är detta något du känner igen i din fästman?
I vissa fall stänger man av partnern tillfälligt och kan snabbt återuppta en kontakt igen. Det tyder på att skadan inte är så stor och att relationen fortfarande är trygg. I andra fall backar ni som par och distansen växer.
I vilket fall behöver man hitta ett sätt att förhålla sig till situationen, exempelvis genom sund gränssättning.
Syftet med parterapi
Syftet med parterapi är ofta att lära sig dela med sig av sina innersta känslor och därigenom inte behöva gå in i sidor av en själv som vi inte mår bra av. En annan del är att kunna ta hand om partnern och spegla den när den gläntar på dörren, att visa att partnerns djupare känslor är viktiga. Ju mer vi lär oss göra detta desto lättare är det att tidigt kommunicera sina känslor och behov, och då blir det oftast inte en katapult.
Annons
Men kanske behöver du också träna dig lite mer hands- on i hur du ska göra när du börjar känna dig arg. Ett vanligt verktyg som brukar rekommenderas vid ilskehantering är att man tar en time-out från varandra när man börjar tappa sin sunda sida. Praktiskt innebär det att man har en överenskommelse om att det är okej att lämna en situation en stund när ilskan blir för stark, för att sedan återkoppla när vi blivit lite lugnare.
Det kan också vara bra för dig att komplettera med enskilda samtal längre fram, om du känner att du behöver extra stöd i hur du ska hantera dina känslor.