Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Varför blir jag uttråkad i relationer?
23 maj, 2024
En kvinna som ser uttråkad ut i en soffa med en man i bakgrunden.
Foto: TT
När ”Sabine” tänker tillbaka på sina tidigare relationer har hon börjat se ett mönster – hon blir uttråkad och lämnar. Nu undrar hon varför hon inte bara kan vara lycklig? KBT- terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Sexologen svarar: Kan relationen överleva när den ena har tappat sexlusten?Brand logo
Sexologen svarar: Kan relationen överleva när den ena har tappat sexlusten?
Fråga: För fem år sedan skiljde jag mig från pappan till mina två barn. Jag tyckte att livet hade gått i stå och jag längtade efter någonting annat. Efter två år träffade jag en ny man som jag blev blixtförälskad i och vi har nu varit ett par i tre år. Nu börjar jag känna samma känsla som jag gjorde i slutet av mitt äktenskap: ”Är det här allt?”.
Nu funderar jag på om jag verkligen gjorde rätt som valde att gå ifrån min exman. Tänk om det hade blivit bra om vi hade jobbat mer för det? Tittar jag tillbaka på mina relationer så ser jag ett mönster: Jag blir uttråkad och lämnar. Min ”nya” kille ger hintar om giftermål, men det knyter sig i magen av tanken. Jag blir så ledsen på mig själv. Varför kan jag inte bara vara lycklig?
Annons
/Sabine

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Vårda relationen"
Jag läser ditt brev och tänker att det måste vara svårt för dig att känna all tvivel. Tvivel på känslorna för din sambo och tvivel på om du gjorde rätt när du lämnade ditt ex. Du ser ett tydligt mönster i dina relationer där du blir uttråkad och lämnar. Det är bra att du har den självinsikten för då kan du också fundera på om det är något som du vill förändra.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Första tiden med en partner är speciell. Då ska vi knyta an till varandra och det brukar leda till att det mesta känns lätt. När vi har varit i relationen ett tag går vi in i en annan fas. Kärleken blir tryggare, men vi måste också jobba mer för att den ska finnas i vardagen. Kanske är det då du börjar känna tomhet? En förklaring till att du upplever dig uttråkad kan alltså vara att du har en bild av att förhållandet ska vara som i början och att ni inte aktivt vårdar relationen.
Annons
En annan skulle kunna vara det motsatta, att du lägger för mycket fokus på relationen och tror att den ska lösa allt. Jag tänker att för att må bra måste det finnas en balans mellan vi:et i relationen och jaget. Vad gör dig glad utanför relationen? Vilka intressen vill du vårda? Vilka mål vill du ha för dig själv? Jag tror att många har en övertro på att ens partner ska göra en hel och lägger för stort ansvar på den.
Intresset för partnern går upp och ner i en relation. Vi måste fråga oss om vi i grunden tycker om vår partner, om den har egenskaper och värderingar som vi uppskattar och om det finns något att bygga på. Sexlivet kan också bli sämre i takt med att förälskelsen svalnar. Då kan du behöva tala om det med din partner. Tillsammans kan ni ta små steg till att fortsätta utveckla sexualiteten.
En del människor som ofta byter partner är också rädda för den närhet som en relation kan ge. Någonstans långt inne kanske de vill ha kärlek, men det kan kännas otryggt att bli för beroende av sin partner. Eftersom du beskriver ett mönster och att det inte bara handlar om din nuvarande partner och din exman tycker jag att du ska ha lite is i magen och inte ta några snabba beslut. Kanske du också ska berätta för din partner att tankar om giftermål ger dig en del svåra känslor? När vi delar med oss av våra innersta tankar är de ofta inte lika skrämmande och stora längre.
Annons