Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Varför har mamma isolerat sig? Hon vill inte hälsa på!
18 jul, 2024
En kvinna som sitter ensam i en soffa.
Foto: TT
”Lucia” tycker att hennes mamma har blivit förändrad eftersom hon inte vill träffa sina barnbarn längre och isolerar sig. Relationsexperten Maria Jacqueline ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Så blir du lyckligare i vardagen – psykologen tipsarBrand logo
Så blir du lyckligare i vardagen – psykologen tipsar
Fråga: Jag skulle behöva råd kring min älskade mamma som har blivit så förändrad. Själv är jag en tjej runt 30 år som lever med min man och våra två barn som är tre och fem år. Vi har det bra och har inga direkta problem. Det som är jobbigt och en stor sorg för mig är min mammas beteende. Det började för ett par år sedan då hon plötsligt skiljde sig från sin man. Det var inte min pappa men de hade varit gifta i nästan 20 år. Jag vet inte riktigt anledningen till deras skilsmässa men jag vet att min mamma innan det hade sagt att han inte var så trevlig mot henne och att hon var trött på honom. Jag har inte haft någon kontakt med honom efteråt.
Efter skilsmässan blev min mamma så förändrad och började isolera sig nästan helt. Hon vill aldrig komma hem till oss och har sagt rakt ut att hon inte gillar min man. Det var något som inte märktes tidigare. Hon vill inte ens träffa barnbarnen som jag vet att hon var så glad för innan. I början så bjöd jag förstås hem henne till oss men tröttnade efter ett tag eftersom hon aldrig ville komma. Det sårade mig förstås väldigt eftersom jag älskar min mamma och vill ha henne i mitt och min familjs liv. Jag vill att mina barn ska ha en närvarande mormor.
Annons
Jag ringer till henne i alla fall en gång i veckan men ofta gnäller hon mest om allt. Hon kan ringa mig då och då men annars verkar hon inte ha någon kontakt med någon eller göra någonting. Hon går bara fram och tillbaka till sitt jobb. Det är bra att hon i alla fall har sitt jobb men jag förstår inte alls varför hon blivit så här. Tror du det finns någonting jag kan göra? Jag tror inte att hon mår så bra och kanske skulle hon behöva hjälp. Men hur får jag henne till det? Jag vill ha min mamma tillbaka.
/Lucia

Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: "Uppmuntra henne att berätta"
Så tråkigt att höra att din mamma blivit så förändrad och dragit sig undan. Jag förstår att du är ledsen för det. Det är förstås svårt för mig att svara på vad det är som gjort att din mamma förändrats så mycket. Du skriver att du upplever att hennes förändring skedde i samband med att hon separerade från sin man och det kan mycket väl vara så att det har ett samband.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Hon antydde då att han inte var snäll mot henne och kanske har någonting allvarligt hänt som fått din mamma helt ur balans och att må väldigt dåligt. Kanske orkar, vill eller vågar hon inte ta upp det och berätta om det för dig, så kanske skulle du försöka luska lite i det. Din mamma kanske blev djupt sårad av att bli lämnad och bär på en stor sorg.
Det är fint att du fortsatt att regelbundet ringa din mamma även om du tycker att hon mest gnäller. Men för henne är det säkert välkommet med dina samtal. Jag tycker dock att du ska försöka träffa din mamma på tu man hand och prata med henne om det här som du upplever. Du kan fråga henne direkt om någonting hände mellan henne och hennes exman och uppmuntra henne att berätta. Försök att inte anklaga henne utan var öppen för att lyssna på vad hon har att berätta. Tala gärna om att du saknar henne och att du också önskar att hon har kontakt med barnbarnen.
Annons
Det kan hända att din mamma har en pågående depression som hon skulle behöva professionell hjälp att ta sig ur. Uppmuntra henne att kontakta sin vårdcentral och få en bedömning. Hon kanske behöver medicin eller åtminstone samtal för att må bättre. Det kan hända att din mamma inte alls håller med dig om detta eller är motiverad att söka hjälp. Kanske behöver du prata med henne fler gånger.
Jag tror också att din mamma skulle uppskatta att hon och du ses själva och till exempel promenerar, fikar eller liknande. Det kan underlätta för henne att komma ur sin isolering. Jag hoppas verkligen att du kan få tillbaka din ”gamla vanliga mamma”.