Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Varför vill han inte flytta ihop?
08 jul, 2024
En kvinna som funderar och en man som sitter i bakgrunden.
Foto: TT
”Jonna” är tillsammans med en man som inte vill flytta ihop med henne. Hon älskar honom men har inte lust att bara vara särbo. Vad ska hon göra? Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Psykoterapeuten: 5 kännetecken för en sund familjBrand logo
Psykoterapeuten: 5 kännetecken för en sund familj
Fråga: Jag och min kille har varit ihop i nästan två år och vi har det väldigt bra ihop. Det tycker jag och jag tror han tycker detsamma. När vi träffades hade jag två barn och han ett. Vi var då båda noga med att vi skulle ta det lugnt och inte blanda in barnen direkt. Barnen är mellan tre och sju år. Vi hade barnen samma veckor och då träffades vi inte men när vi var barnlediga umgicks vi hela tiden.
Så småningom började vi ses ibland när vi hade barnen och träffades först ute på olika lekplatser, gick och fikade och så vidare. Barnen verkade leka bra tillsammans och såg fram emot att träffas. Så vi började träffas hemma hos varandra och till och med sova över ibland på helgen. Allt har gått bra och barnen förstår att vi är ”kära” i varandra som de säger.
Annons
Vi har då och då pratat om att vi ska flytta ihop och ta vårt förhållande till ”nästa nivå” men det slutar alltid med att min kille säger att vi ska vänta. Men nu efter två år tycker jag att vi har väntat länge nog och jag vill gärna flytta ihop. Allt fungerar ju bra och barnen trivs med varandra.
Mycket handlar om att jag vill leva som en familj, dela vardagen med min kille och ha honom hos mig alltid. Men det är såklart också en fråga om att det skulle bli mycket mer fördelaktigt ekonomiskt för oss att dela på livet och bara ha en hyra, billigare el, tv och så vidare. Jag älskar min kille och har ingen lust att bara var särbo. Varför tror du att han inte vill flytta ihop med mig?
/Jonna

Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: "Ha ett samtal med din kille"
Det är förstås omöjligt för mig att svara på varför din kille inte vill flytta ihop med dig. Det kan finnas flera orsaker till det. Det kan vara att han helt enkelt inte har samma mål med er relation som du har och tycker att det är bra som det är. Han kanske tycker det är bekvämt och bra att var särbo och att kunna rå sig själv ibland.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Jag tycker ni gjorde helt rätt i början genom att ta det lugnt och låta barnen lära känna varandra ordentligt och i lugn takt. Det är inte så konstigt att du nu känner att du vill ta ert förhållande vidare och bli sambo. Dels vill man ofta dela vardagen med den man älskar och dessutom är det som du säger en ekonomisk fördel att leva tillsammans och inte dras med två hyror, dubbla abonnemang och dubbla räkningar av allt annat.
Jag tror att du måste ha ett ordentligt samtal med din kille om hur han ser på ert förhållande och ert fortsatta liv tillsammans. Kanske har han egentligen ingenting emot att vara sambo utan det är mer för att han inte är så företagsam som ingenting händer.
Ta dessa samtal under tider då ni är barnlediga så att ni har ordentligt med tid att prata igenom det hela. Det är viktigt att ni båda två får utrymme att berätta om era tankar och drömmar om framtiden. På så sätt får ni syn på likheter och olikheter. Om ni inte vill samma sak så vet ni åtminstone det och kan förhålla er till det. Om han vill fortsätta vara särbo, kan du i så fall tänka dig det också? Om han vill flytta ihop men helt enkelt är lite oföretagsam, kanske du får projektleda det hela och vara den som driver det hela framåt. Men du måste såklart också ställa krav på honom att delta så du inte alltid måste vara drivande framöver.
Annons
Skriv gärna listor på för- och nackdelar med att vara särbo respektive sambo, och vad ni har för olika förväntningar och viljor. Jag tror att det behövs flera samtal för att belysa alla olika aspekter ni kan behöva ta med i beräkningen. När det är barn inblandade är det extra viktigt att det blir så bra och rätt som möjligt. Hoppas att ni kommer fram till någonting som känns bra för er båda. Behöver ni hjälp kan ni vända er till familjerådgivningen i er kommun. Lycka till!