Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Vill han inte att jag flyttar in hos honom?
02 okt, 2024
En man och en kvinna som sitter med ryggarna mot varandra.
Foto: TT
”Beatrice” är ledsen över att hennes särbo aldrig pratar om att de ska flytta ihop. Hon skulle gärna flytta till hans nya hus. Vad ska hon göra? Relationsexperten Maria Jaqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
3 saker du aldrig ska säga till din partnerBrand logo
3 saker du aldrig ska säga till din partner
Fråga: Hur ska jag få veta om den man jag träffat vill leva med mig? Jag har levt ensam i många år efter en skilsmässa. Mina barn är vuxna och lever sina egna liv. Jag har mått bra och har ett rikt socialt liv och trivs i min lilla bostadsrätt. Egentligen hade jag tänkt mig att livet skulle fortsätta så här och var helt okej med det. Men så en dag träffade jag en man och vi blev båda väldigt kära direkt.
Vi har nu varit ihop ett tag och har träffat varandras barn, vänner och släktingar. Vi har väldigt roligt ihop och delar många intressen. Vi har även egna intressen som vi också ägnar oss åt. Jag skulle kunna tänka mig att dela mitt liv med denne man men vet inte alls om han känner samma sak.
Annons
Det är nämligen så att strax efter att vi träffades så köpte han ett litet hus som han flyttade in i. Det är ett gulligt hus på landet och jag hade gärna bott där med honom. Men han frågade inte en enda gång, eller ens antydde att jag skulle flytta in med honom. Han har sedan inrett och fixat allt själv utan att fråga mig vad jag tycker. Han har många planer som han lägger fram men inte en enda gång frågar han mig vad jag tycker. Det känns ledsamt och som om han inte alls kan se mig i sin framtid i huset eller i livet.
Jag har inte alls velat påtala eller ta upp detta med honom för det känns inte bra. Men jag känner mig ledsen över detta och undrar över hur han tänker om oss två. Är jag dum som känner så här? Tycker du att jag bara ska strunta i det eller ska jag prata med honom? Jag kan ju inte bara säga: ”Får jag flytta in med dig?”. Vad tycker du att jag ska göra? Jag är hos honom en hel del och hjälper honom i huset, men det är alltid han som säger hur allt ska vara.
Annons
/Beatrice

Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: "Prata om era drömmar"
Först vill jag säga grattis till att du träffat en man som du trivs att vara tillsammans med och att era känslor för varandra är delade.
Jag förstår att det uppstår tankar om framtiden när man känner mycket för någon. Ni tycks dock inte ha varit ihop så länge, så om jag var du skulle jag inte ha alltför bråttom.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Tydligen var han dessutom mitt uppe i ett husköp när ni träffades och antagligen har han haft planer kring detta husköp under en längre tid. Därmed ser han det säkert som ”sitt” projekt som han nu genomför. Jag tycker inte det är så konstigt att han inte omedelbart räknar in dig i detta. Det verkar också som om han är klar över hur han vill ha det eftersom han inte ber dig om råd eller tips.
Annons
Du får nog acceptera att detta är hans sak och något han gör för sin egen skull. I hans tankar har han kanske inte alls kommit så långt som att han ska inkludera dig i detta. Eller så har han det men vågar eller vill inte ta upp det med dig eftersom ert förhållande är ganska nytt. Jag tänker att i takt med att ni lär känna varandra mer så blir det också naturligt att börja prata om era respektive tankar, drömmar och viljor inför framtiden. Delar ni önskningar om att leva tillsammans eller tycker han det är bra att fortsätta vara särbos? Du behöver såklart inte fråga rakt ut om du kan flytta in hos honom men du bör ta upp frågan om hur han ser på er relation framöver.
Ni kan inte läsa varandras tankar eller veta respektives önskemål så det är självklart något ni måste prata om. Så är det i alla förhållanden. Du är inte dum som känner att du vill veta och för att höra hans tankegångar måste ni prata. Sedan får ni komma fram till något som känns bra och acceptabelt för er båda. Om han vill att du flyttar in till honom är det bra om ni pratar om hur du ska kunna känna att hemmet även blir ditt, så att det inte fortsätter vara bara hans projekt. Han måste i så fall lämna utrymme för dina saker och dina önskemål. Så, prata, prata, prata för att lösa detta.
Råd från en expert
KBT-terapeuten svarar