Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Grimaserar vid orgasm – vad ska han tycka?
06 sep, 2023
Oroad kvinna sitter på sängen
Signaturen "Grimasen" är orolig för hur partnern ska reagera på hennes ansiktsuttryck under sex. Hur ska jag komma över detta? frågar hon relationsexperten Nina Ljungberg.
Annons
Fråga: Jag tycker egentligen om oralsex, men samtidigt är jag så orolig för att min partner ska reagera på mina ansiktsuttryck när jag får orgasm. När jag tänker på hur jag ser ut när jag har sex, så låser det sig för mig och händer inget – jag får inte orgasm. Så för att ­undvika problemet säger jag ofta nej när han vill gå ner på mig, fast jag egentligen vill.
Jag vet inte hur jag ska komma över detta. Tycker du att jag ska ta upp det med min kille? Och vad säger jag i så fall? /Grimasen

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Tillåt dig att svepas med"
Det är lättare sagt än gjort – men sluta tänk så mycket. Sex är varken någon skönhetstävling eller regisserat scenario. Däremot är orimliga krav och höga förväntningar, ­framförallt egna, riktiga orgasm-blockerare. Så nästa gång din partner vill gå ner på dig, påminn dig om att hans avsikt är att ge dig njutning, inte granska dig med kritiska ögon. Tillåt dig att svepas med av dina känslor.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Fundera också på vad som skulle kunna trygga dig vid sex och vad du behöver för att slappna av. Ett knep för att känna sig mindre iakttagen kan vara att ha dämpad belysning, eller att din partner går ner på dig under täcket, då ser han inte mycket.
Men även en tunn sjal över ansiktet kan skapa distans från blickar, fast bara om det får dig att känna dig sensuell och att den är så tunn att du får luft.
5 frågor att ställa till din partner - för bättre sexBrand logo
5 frågor att ställa till din partner - för bättre sex
Det absolut bästa sättet att komma vidare är att minska dina krav på att framstå ”perfekt” och att du uppgraderar din självbild och inser att du är bra precis som du är. Att vara äkta och ge sig hän i ren njutning är vackert.