Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Kan det tidigare missbruket av cannabis gjort honom impotent?
08 okt, 2023
ångerfull man sitter på sängkanten med sin flickvän i sängen
Denna lite frustrerade flickvän frågar om det kan stämma att hennes pojkvän inte kan prestera sexuellt, på grund av ett tidigare cannabis-missbruk? Kuratorn Nina Ljungberg svarar.
Annons
Fråga: Genom gemensamma bekanta träffade jag min nuvarande pojkvän. Vi klickade direkt, började umgås och lärde känna varandra under lång tid innan vi till slut hamnade i säng.
Det var, och är fortfarande, en stark attraktion mellan oss. Vi är fysiska, kan inte låta bli att ta på varandra, kramas och pussas. Men när vi skulle ha sex gav hans kropp inget gensvar. Jag trodde att han var nervös men hans förklaring var att han rökt en hel del cannabis som yngre och därför kan han varken få erektion, orgasm eller biologiska barn. Trots att det var många år sedan han slutade röka säger han att skadorna är permanenta.
Men kan det verkligen stämma? Tidigare har jag bara hört det motsatta, alltså att folk röker cannabis för ökad sexlust och för att slappna av.
Annons
Nu har vi det fint ihop trots allt, han tillfredställer mig och säger att han är fullständigt nöjd med den intimitet vi har. Men jag kan ändå inte sluta hoppas att han ska få samma sexuella upplevelse som jag. /Britten
Nina Ljungberg

• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Testosteron-nivån minskar"
Din partner är den som bäst känner till sina egna förutsättningar och att hans tidigare cannabisbruk kan vara orsaken till hans sexuella nedsättningar i dag låter trovärdigt.
Cannabis är inte alls så oskyldigt som drogliberala röster vill få det att låta. För även om ruset tillfälligt kan ge minskad oro och ökad sexuell upplevelse, kan effekten likaväl bli det motsatta. Cannabis påverkar bland annat hjärnans kognitiva funktioner och när ruset går ur kroppen kan det leda till ångest, nedstämdhet, mörka och paranoida tankar. Cannabis sänker också mannens testosteron-nivå, vilket kan leda till nedsatt sexualdrift, erektionsproblem och möjlighet att bli förälder – problem som kan bli bestående långt efter att rökningen upphört.
Annons
Så den information du fick av din partner är något du behöver acceptera men hoppas att det inte står i vägen för er kärlek. För du beskriver så mycket fint mellan er och er starka intimitet kan förhoppningsvis väga upp avsaknad från andra sexuella bitar.