Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag har blivit min exmans älskarinna!
16 feb, 2024
Nedstämd kvinna sitter framför man i säng
"Belen" blev lämnad för en annan kvinna, men nu har hon och exmaken börjat ha sex med varandra i smyg. Hon älskar honom fortfarande och undrar vad hon ska göra. Relationsexperten Nina Ljungberg svarar.
Annons
Fråga: Min man lämnade mig för en annan kvinna för snart två år sedan, detta efter att hon uppvaktat honom en längre tid, enligt honom. Vi hade och har en god relation och samarbetar för att underlätta för våra tonåringar.
I tre månader var hans val väldigt tydligt men det senaste ett och ett halvt året har jag blivit hans älskarinna. Vi har flera gånger pratat om att vi inte ska fortsätta men det slutar ändå med att vi hamnar i säng. Han säger att han inte känner sig otrogen när han är med mig.
9 anledningar till att människor är otrognaBrand logo
9 anledningar till att människor är otrogna
Jag älskar fortfarande honom och vill ha hans närhet men det gör ont när jag vet att han är med henne. Jag har varit tydlig med att jag aldrig kommer acceptera henne och vill inte träffa henne.
Jag känner att jag snart kommer avslöja hans otrohet, framförallt för att såra henne men det som stoppar mig är att det kommer drabba våra pojkar.
Annons
Det bästa vore om vi inte skulle ha kontakt med varandra. Vad ska jag ta mig till? /Belen

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Ta en paus"
Det är naturligt att känna behov av upprättelse efter en otrohet och sex med exmaken kan vara ett sätt att uppleva någon sorts revansch. Det är också normalt att inte vilja umgås med kvinnan som din man lämnade dig för. Men för att du ska må bra och komma framåt behöver du se och acceptera verkligheten som den är och utgå från vad du behöver snarare än hur du kan ge igen.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Dilemmat är att du riktar din ilska enbart mot den andra kvinnan. Men det var inte hon som bröt några trohetslöften till dig, det var inte hon som gick bakom din rygg och lämnade dig för en ny relation – för det var din man som svek.
Ändå ligger du med honom och det är honom du älskar, trots att det enda du får är lite smulor av hans uppmärksamhet och kärlek. Han själv anser inte ens att han är otrogen, trots att han har sex med er båda.
Annons
Egentligen har du redan svarat på din fråga när du skriver att ”det bästa vore att ni inte har kontakt med varandra”. Jag håller med, åtminstone behöver ni ta en paus från er kontakt. För när en relation tar slut behöver man ordentligt avsluta den tidigare kontakten, pausa eller undvika att träffas så att det blir möjligt att se klart på situationen och därigenom få en chans att landa i sina nya roller. Men genom att mannen uppmuntrar sin kontakt med dig får du aldrig en ärlig chans att glömma honom och risken är stor att du stänger dina dörrar för romantik och lycka på annat håll, samtidigt som han har er båda. Det är inte rättvist.
Nu är frågan om du anser att mannen förtjänar din kärlek eller om du är värd något bättre? Och hur du vill göra med att berätta för den andra kvinnan om vad som sker bakom hennes rygg? Valet är ditt.
Annons