Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min partner vill ge mig oralsex – men jag vågar inte
01 jun, 2023
Man och kvinna ligger i sängen
Läsarens man vill "gå ner" på henne, men hon vågar inte låta honom. Hon är rädd att hennes underliv ska lukta eller smaka illa. Relationsexperten Nina Ljungberg svarar på hennes insändare.
Annons
Fråga: Min man reser en del i jobbet, vilket jag kan se fram emot för då får jag chans att onanera. Men varför är det så mycket enklare att få orgasm på egen hand än när jag har sex med min man, även om jag smeker mig på samma sätt?
En annan sexuell sak som är jobbigt är att jag inte vågar låta min partner ”gå ner på mig” (oralsex). Han vill så gärna göra detta men jag stelnar till och tar bort hans huvud utan förklaring. Han blir ledsen, men jag vet inte hur jag ska hantera det.
Kvinnor kan få 8 olika typer av orgasmer – lär dig alla härBrand logo
Kvinnor kan få 8 olika typer av orgasmer – lär dig alla här
Egentligen skulle jag vilja prova men jag är rädd för att han ska tycka att jag ser konstig ut, att det ska lukta eller smaka illa. /B-M

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Berätta om din oro"
Att det är enklare att få orgasm vid solosex kan bero på att du då fullt ut kan fokusera på enbart dig själv. Du har ingen partner att relatera till, du kan släppa krav på att prestera, hur du ser ut eller förväntas göra. Det är bara du och lusten och du är fri att fantisera och göra precis det som krävs för att du själv ska ha det skönt.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Även din fråga om oralsex antyder att de hinder som finns sexuellt är i dina egna tankar och att du har lite orimliga krav på dig själv.
Först och främst: Alla kön har en viss doft, men det är en doft och smak som inte upplevs obehaglig utan snarare attraherar så länge hygienen sköts och att underlivet är i bra balans utan bakterier eller infektioner.
Dessutom vill din man gå ner på dig så uppskattning från honom finns, men det är du som sätter stopp. Inte för att du inte vill – utan av oro för att vaginan inte ska visa sig från sin perfekta sida. Risken är att det kan bli större skada om du fortsätter att avvisa din partner utan förklaring än att det skulle finnas naturlig könsdoft.
Som i så många lägen är lösningen kommunikation. Ni behöver prata sex i ett ickesexuellt sammanhang där du vågar lägga korten på bordet och berätta för din partner om din oro och varför du hindrar honom när han vill närma sig din vagina. Genom att öppna upp kan du lättare slappna av och lägga energin på att njuta tillsammans i stället för att bli upptagen av dina egna tankar.
Annons
Försök flytta fokus från prestation och upplevda förväntningar till kravlös lekfullhet mellan er. Fortsätt ta vara på dina egna sexuella stunder på egen hand, men försök också börja uppskatta din vagina, se det vackra i ditt köns anatomi och var tacksam för alla härliga upplevelser vaginan bidrar med.