Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Penisen kommer inte in hela vägen – har slidan krympt med åren?
11 maj, 2023
Kvinna sitter bekymrad på sängkanten
När signaturen ”Sonja 50+” ska ha sex med en man hon träffat nyligen ”kommer hans penis inte in hela vägen”. Hon har aldrig haft liknande problem tidigare och undrar vad det kan röra sig om för fel. Relationsexperten Nina Ljungberg ger svar.
Annons
Fråga: När vi har ”tjejsnack” brukar det låta som att alla vill ha ”en stor kuk” – men jag är inte så säker på att det är vad jag vill ha.
Jag har nyligen träffat en man och i samband med detta upptäckt att min slida verkar ha krympt för hans penis kommer inte in hela vägen. Penisen är inte onormalt stor men över medel. Jag har aldrig haft sådana här problem innan.
Hur stor är en slida egentligen och kan den krympa med åren? Hur ska jag kunna ha sex som är skönt? /Sonja 50+
Sexologen svarar: Min kille har så liten penis att den inte känns – vad kan vi göra?Brand logo
Sexologen svarar: Min kille har så liten penis att den inte känns – vad kan vi göra?

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Störst är inte alltid bäst"
När jargongen blir frispråkig kan det låta som att rejäla manliga doningar är vad kvinnor vill ha och visuellt kan ett stort paket locka, men störst är inte alltid bäst för själva sexet. Viktigare än centimetrar är samspelet, beröring och fler upplevelser än hur könen agerar med varandra i ett samlag.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
En vagina/slida är elastisk och anpassningsbar för de flesta penisar. Ostimulerad är en slida cirka 8–10 cm djup men vidgas och blir några centimeter längre vid upphetsning. En genomsnittspenis i erigerat tillstånd är cirka 13–15 cm. Med andra ord omsluts inte hela ”medelpenisen” av ”genomsnittsslidan”, men samlag fungerar ofta bra ändå.
Med ökad ålder kommer inte enbart större erfarenhet och klokskap, det sker också förändringar i kroppen och det kvinnliga könsorganet är inget undantag. Huden och slemhinnor blir tunnare, torrare och slidan mindre elastisk. Den kroppsliga responsen kan ta lite längre tid och slidan blir även grundare. Utan halka kan slidan upplevas trång och ointaglig.
Nyuppkomna förändringar bör alltid kollas upp. Men det du kan göra för att njuta mer sexuellt är att avvakta med penetration tills slidan är riktigt redo och var noga med att fuktigheten är tillräcklig. Prata sex med din partner och kommunicera om vad som känns skönt och bra för er båda. Frossa sedan loss i beröring, smek och lustfylld sexuell uppbyggnad innan/om det blir dags för samlag. För att öka den omslutande känslan för din partner kan du krama om penisroten med dina händer samtidigt som han penetrerar dig.
Annons