Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min man vill sterilisera sig – kan det påverka vårt sexliv?
12 okt, 2023
par som pussar varanda
Hanna och hennes man ska inte ha fler barn och han vill sterilisera sig. Hon är tveksam och rädd att det ska påverka sexlivet. Relationsexperten Nina Ljungberg ger råd.
Annons
Fråga: Min man har pratat om att sterilisera sig. Han har tre barn sedan innan, vi har fått två flickor tillsammans och varken han eller jag vill ha fler barn. Där är vi helt överens.
Å ena sidan låter det som en fantastiskt bra lösning om han tar över ansvaret för preventivmetod genom att sterilisera sig. Men å andra sidan är jag orolig för hur en sterilisering kan påverka hans sexualitet och vårt samliv.
Kommer han ha någon sexlust kvar, kan han få stånd som innan, kommer det se ut som vanligt eller blir pungen tom och hängig? Hur blir det när han får orgasm – innebär orgasmen en ”spasm” utan vätska?
Jag hoppas på att få svar på detta för att veta lite mer om vad som väntar. Han är däremot helt säker på sin sak – han vill sterilisera sig. /Hanna

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Du kan vara lugn"
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Det är alltid bra att ta reda på så mycket fakta som möjligt innan stora beslut. Din man har redan landat i att han vet vad han vill men det är också viktigt att du är delaktig i processen.
Annons
Men du kan vara lugn. Det mesta kommer bli sig likt, förutom den stora skillnaden att din man inte längre kan göra dig gravid och att ni slipper välja bland andra preventivmetoder.
Sterilisering på män innebär ett snitt i sädesledarna för att spermierna inte ska komma ut i den sädesvätska som färdas från testiklar och ut genom urinröret vid utlösning. Men både prostata och sädesblåsor fortsätter producera vätska så vid orgasm sker en blöt utlösning men utan att den innehåller själva spermierna. Däremot fortsätter spermier att tillverkas men det tas upp av kroppen i stället för att slungas ut.
I övrigt påverkas varken sexualitet eller utseende. Sterilisering har ingen negativ inverkan på varken lust, potens, hormonproduktion, könets utseende eller sexuell förmåga. Inget ändras i pungen, testiklar finns kvar så pungen blir sig lik.