Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag träffar en annan man i smyg – ska jag skilja mig?
26 jan, 2023
En kvinna och två män som sitter på en bänk
De har varit gifta länge och hon tycker att hennes make är tråkig. Hon har i hemlighet börjat träffa en annan man. Nu funderar hon på om hon ska skilja sig men känner sig förvirrad över situationen. Maria Jacqueline Bratt är socionom och familjerättsexpert och ger här råd.
Annons
Fråga: Jag har en hemlighet som jag inte orkar bära längre och jag hoppas på ett råd från dig. Min man och jag har varit gifta länge och från min sida har vårt äktenskap varit dött och tråkigt i många år. Jag tror dock inte han känner så.
Vi har tre barn, varav bara det yngsta bor hemma men snart kommer att lämna också. Min man är en väldigt snäll och vänlig person men också väldigt ”tråkig”. Jag vill kunna göra en massa saker nu när vi blivit äldre och barnen flugit ut. Men han är inte alls intresserad. Jag har länge funderat på att lämna honom men vill samtidigt inte göra honom illa. Jag tror även att våra barn blivit ledsna om vi separerat.
Min hemlighet är att jag under snart ett år träffat en annan man. Han är också gift och säger att han också är trött på sitt äktenskap. Våra situationer är ganska lika. Ingen av oss har pratat om att skiljas, vi bara träffas och har det fint. Jag känner mig glad och levande tillsammans med honom. Men om jag skiljer mig så är det inte säkert att han gör det. Då har jag kanske sårat min man och mina barn i onödan. Eller ska jag skilja mig och skapa mig ett eget liv oberoende av min man och min ”älskare”? Jag vet varken ut eller in. / Förvirrad
Se också: Terapeuten om otrohet på nätet: ”Jättevanligt”Brand logo
Se också: Terapeuten om otrohet på nätet: ”Jättevanligt”

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag förstår att du känner dig förvirrad, för ditt liv är verkligen ett virrvarr av känslor just nu. Du har egentligen två olika saker som du behöver ta ställning till.
Annons
Det ena, och viktigaste, är hur du ska göra med ditt äktenskap. Det andra är vad som kommer att ske med mannen du träffar. Den frågan är svår för någon att sia om och du kan inte heller påverka hur han väljer att göra med sitt äktenskap. Men jag tycker att du ska börja med att fundera över hur du ska göra med ditt eget äktenskap. Du måste bestämma dig för om du ska stanna eller lämna, oavsett den andre mannen. Du vill inte såra din man, men det är nästan ofrånkomligt vid en skilsmässa. Och dessutom skulle din man säkert bli sårad om han fick reda på din ”älskare”
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Ta hjälp av familjerådgivning
Mitt råd är att du hittar någon att prata med som kan hjälpa dig att reda ut hur och vad du känner. Berätta för din man om dina känslor för ert äktenskap och föreslå att ni går tillsammans på familjerådgivning. Även om det inte är för att rädda äktenskapet så kan det vara bra för att få en bra skilsmässa utan bitterhet. Det är positivt för både er och era barn.
Annons
Om du bestämmer dig för att skiljas tycker jag att du först ska leva ensam en tid. Då får du möjlighet att se hur det utvecklar sig med den andre mannen och om ni kan få en framtid tillsammans. Ni två behöver också prata om vad ni har för förväntningar på er relation och om han också funderar över skilsmässa. Men att hitta en egen plattform och ett stabilt eget liv först är alltid bra.