Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Sonen såg oss ha sex – nu kräver han dyra saker för att hålla tyst
08 dec, 2023
Nedstämd mamma sitter bredvid sin son i soffan
"Michaela" skäms eftersom den tolvårige sonen såg henne och sambon ha sex. Nu kräver han nya, dyra saker för att hålla tyst om vad han sett. Relationsexperten Nina Ljungberg ger råd om hur hon sätter stopp för utpressningen.
Annons
Fråga: Jag mår jättedåligt och vet inte hur jag ska hantera min situation. Jag skäms och har skuldkänslor eftersom min tolvåriga son såg när jag och min sambo hade sex. Jag och sonens pappa skilde oss för många år sedan, vi har nya partner båda två och min son bor två veckor i taget hos oss.
Vi trodde att sonen sov i sitt eget rum när dörren till vårt sovrum plötsligt öppnades och så stod han där… innan han skrek och sprang ut.
Nu hotar han att berätta om detta för sin pappa och använder mitt dåliga samvete för att få sin vilja igenom. Förutom hans hot och krav så vägrar han prata med mig. Han stirrar på mig som om jag vore det äckligaste i världen. Min sambo tycker inte att det är hela världen att vi blev ertappade och säger att sådant händer, men jag går med en stor ångestklump av att han såg oss ha sex.
Sexologen svarar: Vilka är de vanligaste sexproblemen hos par?Brand logo
Sexologen svarar: Vilka är de vanligaste sexproblemen hos par?
Först krävde han nya skor och det behövde han så han fick köpa ett par sneakers. Sedan krävde han en jacka som är alldeles för dyr och som jag har sagt nej till tidigare. Men nu lät jag honom köpa den ”som plåster på såren”. Fast nu räcker det inte och nu när han är hos sin pappa kräver han att få en ny mobil för att inte berätta vad han sett.
Annons
Jag är förtvivlad, jag har inte råd att köpa en ny mobil men skulle göra vad som helst för att få allt ogjort. /Michaela

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Inte gjort något fel"
Det som har hänt går inte att förändra oavsett hur många mutor du går med på. Och utpressningen kommer troligen inte sluta med mobilen om du inte sätter stopp. Men att du hade sex med din sambo i ert eget sovrum och med stängd dörr är inget att skämmas för. Ni har inte gjort något fel! Sex är en kärlekshandling, det är njutning och naturligt. Så jag instämmer med din sambo; försök hitta ett annat förhållningssätt – för det är inte hela världen.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Låt inte sovrumssituationen bli elefanten i rummet utan ta själv upp det med din son. Stå för att ni hade sex när sonen oväntat kom in i ert rum och prata om det.
Förklara att du tycker att det är jobbigt att han såg er ha sex och att du blev orolig för hans reaktion. Be om ursäkt om sonen har blivit illa berörd, men förklara att det varken är konstigt eller fel att vuxna personer som tycker om varandra har sex.
Annons
Fråga om han vill prata om vad han såg, hur han upplever det nu. Han fick lite för mycket information än han var redo för. Men återigen, ni har inte gjort något fel.
Fortsätt samtalet om hur han själv tänker om sin utpressning och förklara att det inte är okej att hota. Vill han berätta för sin pappa att han ”ertappade er i sängen” så är det hans val. Vill han inte göra det själv kan du erbjuda dig att berätta. Vilket även kan vara bra eftersom pappan då får förståelse varför din och sonens relation varit ansträngd. Och genom att du inte går in i ”skamfällan” finns det inte längre något som kan vändas emot dig.
Men även om sex är naturligt så är det också privat, kom därför fram till en lösning om hur ni hädanefter kan göra för att respektera varandras integritet. Exempelvis genom att alltid knacka på stängda dörrar och invänta svar innan någon går in.