Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Vestibulit – hur kan jag lindra mina smärtor vid sex?
22 mar, 2023
En ledsen kvinna som sitter vid en säng
Signaturen ”Moa” har vestibulit och nu har hon inlett en relation med en man som hon vill ha sex med. Men hon tycker att det gör ont och frågar om det finns någonting hon kan göra för att slippa smärtan. Experten Nina Ljungberg svarar.
Annons
Fråga: För en tid sedan fick jag veta att jag hade vestibulit. Men eftersom jag varken hade sex eller någon partner, var det inte så farligt. Nu har jag däremot träffat en man och jag vill ha sex. Men det gör så ont.
Finns det något som jag kan göra för att kunna ha ett fungerande sexliv? Kan jag vänja mig genom att försöka bortse från att det gör ont? /”Moa”
5 vanliga problem med underlivet – så enkelt gör du något åt demBrand logo
5 vanliga problem med underlivet – så enkelt gör du något åt dem

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: ”Skynda långsamt”
Vestibulit/vestibulodyni är ett smärttillstånd som beror på överkänsliga nerver i slidan. Förutom lite rodnad är det inget som syns, men det känns! Vestibulit kallas även för ”brinnande vulva”, vilket är ett beskrivande namn eftersom det kan svida, bränna och göra ont.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Annons
Smärtan uppstår vid tryck, beröring eller när slidan töjs ut som vid användandet av tampong eller penetrerande sex. Men vestibulit kan också orsaka besvär i icke sexuella sammanhang; exempelvis när kläder sitter åt eller vid cykling och ridning.
Smärta i underlivet ska alltid utredas av läkare eller gynekolog för att du ska få rätt hjälp. Det finns inget botmedel men det finns symptomlindring. Exempel på behandling kan vara; KBT, samtalsstöd, beröringsövningar, kroppskontroll och muskelavslappnande övningar, låg dos antidepressiv medicin eller muskelavslappnande injektioner. Vid smekning och samlag kan bedövningscreme underlätta genom att känsligheten minskas.
Men ha aldrig sex som gör ont! Vid smärtsam sex förvärras problemen och har du upplevt sex som gör ont kan minnet av smärtan skapa nya obehag samt ge ökad oro för att det onda ska upprepas och även vaginos/slidkramp kan utvecklas. Så när sex inte känns bra – avbryt direkt eller backa till tidigare moment. På så sätt skapar du nya positiva och sköna minnen av sex i stället för smärta. Vägen till skönt sex är alltså att ”skynda långsamt” och ha en öppen kommunikation med din partner så att du känner dig trygg och kan slappna av.
Annons
Ha bara sex när du är kåt och använd gärna extra glidmedel. Se sex i en bredare bemärkelse än samlag, utforska hela kroppen och vilken beröring som ger dig njutning.