Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Är det otrohet att porrsurfa och fantisera om kollegor?
14 mar, 2025
author Nathalie Siljerud Joo
Nathalie Siljerud Joo
När hennes man inte är hemma, brukar hon porrsurfa och har även fantasier om andra. Nu undrar hon om det är otrohet. Experten ger svar.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Så här reparerar man en relation efter otrohetBrand logo
Så här reparerar man en relation efter otrohet
Jag har en fråga som gäller emotionell otrohet och var gränsen för otrohet egentligen går. Är det otrohet att porrsurfa? Jag och min man har inte sex särskilt ofta, kanske en gång i månaden, men när han inte är hemma så brukar jag ibland surfa ut på nätet och titta på videoklipp av andra par som har sex.
Jag har också lätt för att måla upp fantasier, till exempel har jag haft sexfantasier om kollegor och bekanta. Detta är såklart inget jag berättar för någon. Jag skulle inte vilja att min man fantiserade om andra kvinnor, så jag känner mig lite skamsen över mina tankar.

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar:
Du skulle säkert kunna få väldigt många olika svar på frågan om var gränsen till otrohet går. I det stora hela tänker jag att om du har agerat på sätt som du inte kan berätta om för din partner, är det troligt att det kan skapa en tillitsproblematik i relationen.
Annons
Att fantisera om kolleger är just fantasier och inte ett agerande, tänker jag. Fantasier kan i sig vara bra för att främja lust och inte något du ska skämmas över. Om du däremot blir väldigt känslomässigt involverad i en annan person, att du känner dig kär och aktivt söker personlig kontakt med den personen, ja då börjar du befinna dig i en gråzon.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Personligen tycker inte jag att det är otrohet att porrsurfa eftersom du bara iakttar och inte agerar när du tittar på porrfilm. Sedan kan porrsurfande i vissa relationer väcka känslor ändå. I vissa relationer är det helt tillåtet och i andra fall ett stort nej.
Jag möter många par där en i förhållandet har svårt att förstå var gränsen till otrohet går, och att gränsen successivt flyttas fram. Dessutom tror en del personer att det inte är otrohet om det sker via telefon eller sexchattande, för att det inte upplevs ”som på riktigt”. Om man är osäker i dessa fall tycker jag att man ska fråga sig om man skulle kunna visa meddelandena för sin partner.
Just i ditt fall tror jag inte att du behöver fundera så mycket på om du är otrogen, utan i stället tycker jag att du ska rikta tankarna mot vad du behöver. Du skriver att du och din man inte har sex särskilt ofta. Fråga dig själv om du tycker att det är okej eller om du skulle vilja ha det på ett annat sätt. Kanske din man också har tankar och funderingar över er fysiska närhet? Jag tror att det är viktigt att man då och då under relationen talar om sex och utvärderar hur man har det.
Annons
Om du kommer fram till att du vill förändra inom relationen och din man också vill det, går det att göra mycket för att öka närheten och lusten. Då behöver inte egna fantasier och självsex minska kontakten i er relation, utan kan tvärtom öka lusten och leda till mer mys.