Maria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline BrattMaria Jacqueline Bratt
Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Jag såg honom pussa sin manlige vän – är vår son homosexuell?
17 dec, 2024
author Maria Jacqueline Bratt
Maria Jacqueline Bratt
Två killar i en soffa som håller om varandra.
Foto:TT
”Kerstin” såg sin vuxna son pussa sin manlige vän. Nu undrar hon om hans vän egentligen är hans pojkvän? Hur ska hon göra för att våga fråga sin son om detta? Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
5 attraktiva egenskaper som är viktigare än utseendetBrand logo
5 attraktiva egenskaper som är viktigare än utseendet
Fråga: Jag har funderingar på om vår son kanske är homosexuell. Han har aldrig sagt någonting och vi känner ingen som är det. Vår son är snart 30 år och har inte haft många tjejer. Men han har haft en tjej ett år som det nyss blev slut med. Han bodde hemma hos henne men flyttade då hem till oss igen. Han var ledsen och nere för att det var slut.
Efter ett tag verkade han må bättre och började umgås mycket med en kille som han träffat via sitt arbete. Ibland sov vår son över hos sin vän efter att de varit ute sent på kvällen. Han tog också med sin vän hem till oss och vi bjöd på middag. Vi tyckte att vännen var väldigt trevlig och artig. Men det jag reagerade lite på var att jag tyckte att de tog på varandra ganska mycket men min man sa inget så jag tänkte att så gör väl ungdomar.
Annons
Men så häromdagen såg jag att de pussade varandra i bilen. Jag blev faktiskt helt chockad. Jag har inte sagt någonting till min man men jag har inte kunnat släppa tanken på att vår son kanske är homosexuell och att hans vän egentligen är hans pojkvän. Ska jag prata med min son om detta och vad jag sett? Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det här.
/Kerstin
Nya vanor på 21 dagar!
Vill du komma in i bra kost- och träningsvanor? Ge det 21 dagar! Anta vår roliga utmaning så ses vi 27 januari.
Läs mer och anmäl dig här!
Råd från en expert

Relationsexperten svarar
Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: "Kan ta många år att komma ut"
Ja, visst kan det kännas förvirrande att få en ny och lite ”annorlunda” tanke i huvudet. Någonting som du inte alls har tänkt förut. Det kan absolut vara så att du har rätt i dina tankar och att er som är homosexuell eller bisexuell, det vill säga tycker om både tjejer och killar. Han har ju varit sambo med en kvinna och tycktes ledsen när det tog slut. Det kan vara både för att han var ledsen att det tagit slut eller för att det inte fungerade för honom att vara med en tjej.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Det är inte alls ovanligt att en homosexuell person börjar vara sexuellt aktiv med någon av det andra könet för att det är det som oftast förväntas av omgivningen. Ibland tar det många år innan någon vågar ”komma ut” både inför sig själv och för andra. Det är inte alltid så lätt för en person att acceptera sin läggning om den avviker från normen. Särskilt svårt kan det vara på mindre orter där det inte är så vanligt och där den sociala kontrollen ofta är större än i större städer.
Som tur är har det hänt mycket de senaste åren men fortfarande beskriver många att det är svårt och att de utsätts för mobbing. Har du funderat över hur du själv känner inför om det faktiskt skulle vara så att din son är homosexuell och den här vännen är hans pojkvän? Hur skulle det kännas för dig och hur skulle din man reagera? Kan det vara så att er son inte har sagt någonting för att han är osäker på vad er reaktion skulle bli?
Annons
Jag tycker absolut att du kan och ska ta upp detta med honom. Det visar honom att det är okej för dig att prata om det. Fundera över hur du skulle vilja närma dig honom med detta. Ett sätt är att börja prata om hans vän och att du gillar honom och så kan du fråga rakt ut om han ”bara” är en vän eller faktiskt hans ”pojkvän”. Du kan berätta att du sett dem pussas och att det är därför du undrar.
Förhoppningsvis kan detta bli en öppning och ett fint samtal om er sons läggning. Jag hoppas och tror att du och din man kan förmedla att ni älskar er son och accepterar hans läggning oavsett hur den ser ut. Och att ni fortsätter ta emot hans vän/pojkvän i ert hus.