Svärmor städar sambons hem – problem eller praktiskt?
Fråga: För ett tag sedan träffade jag en underbar kille och det blev kärlek vid första ögonkastet för oss båda. Även om vi inte varit ihop så länge så har vi bestämt oss för att prova att bo ihop. Jag flyttar in till honom men behåller min lägenhet och hyr ut den ett tag. Jag kommer att ta med en hel del möbler och min kille är mån om att vi ska inreda och göra om hemma hos honom så jag också känner att det blir mitt hem. Jag har träffat hans familj och de är väldigt snälla och gulliga. Han har en bror som har familj och hans fru är också väldigt snäll. Kort sagt känner jag min väldigt välkomnad av allihop.
Men det finns ett litet moln på himlen som jag inte vet om det kommer växa. Min killes mamma har nyckel till hans lägenhet och brukar gå hem till honom en gång i veckan och städa, tvätta och stryka. Han tycker förstås att det är bra men jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Min svägerska, hans brors fru, berättade för mig att det var likadant hos dem tidigare men att hon snabbt satte stopp för det då hon inte villa ha sin svärmor rotande i deras saker. Jag känner mig inte lika störd av tanken men vet ju inte hur det skulle vara. På ett sätt är det ju skönt att någon kommer hem och städar. Både min pojkvän och jag arbetar heltid och har ganska långa dagar.
Jag skulle behöva ha lite hjälp med att sortera mina tankar kring det här? Tycker du att hon ska få behålla sin nyckel hem till oss när jag flyttar in? Min svärmor arbetar inte längre och verkar gilla att hjälpa sina söner. Vad tänker du om detta? /Eloisa
Nya vanor på 21 dagar!
Vill du komma in i bra kost- och träningsvanor? Ge det 21 dagar! Anta vår roliga utmaning så ses vi 27 januari.
Läs mer och anmäl dig här!Maria Jaqueline Bratt: "Då har man gått över en gräns"
Svar: Grattis till att ha träffat en fin kille som dessutom har en trevlig familj. Jag tycker det låter som om ni har planerat och resonerat bra kring att flytta ihop. Både att du behåller din lägenhet en tid samt att ni gör om hans lägenhet för att det ska kännas mer som ert gemensamma hem.
Maria Jaqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Jag kan förstå att du funderar på det här med att din svärmor har nyckel till det som kommer att bli ert hem. För en del är det en otänkbar sak medan det för andra inte alls är speciellt känsligt. Din svägerska känner uppenbarligen att det inte känns okej och satte ner foten. Men det betyder ju inte att du behöver göra likadant.
Jag tänker att det viktiga är hur du och din kille känner inför detta. Han har uppenbarligen tyckt att det varit skönt och bekvämt och kan gissningsvis tänka sig att fortsätta. Alltså är det du som behöver komma fram till vad som känns rätt för dig. Du kan se alla fördelar med att få hjälp och varför inte bara tacka och ta emot denna lyx så länge det känns bra? Det är ju tiden som får utvisa hur det går och hur du kommer känna. Det handlar förstås också om vilken svärmor man har och hur följsam, taktfull och finkänslig denna är. Man kan inte gå in i någon annans hem och ändra om saker hur som helst. Då har man gått över en gräns. Tyvärr finns det många exempel där en svärmor eller annan familjemedlem inte är särskilt taktfull utan klampar in och styr och ställer. Förhoppningsvis är inte din svärmor sådan och då kan det fungera utmärkt om hon har nyckel.
Det är bra om du och din kille pratar om vad ni vill att hon ska göra. Kanske känner du att vissa områden inte känns bra eller är nödvändiga och då kan ni be henne att inte göra det. Det blir ju också mer att städa, tvätta och ordna med två personer än med en så därför kan svärmors sysslor naturligt behöva justeras. Ta en dialog med svärmor och se hur det fungerar. Allt går att ändra i efterhand om det visar sig inte gå bra. Hoppas allt går bra med att bli sambor.
Jag vill också ställa en fråga?
Vi har flera experter som regelbundet svarar på läsarfrågor. Vill du ställa en egen fråga? Mejla till [email protected]. Skriv i ämnesraden vilken expert du vill ställa din fråga till.