Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
De är oroliga för barnbarnet – vill inte att hon ska bo med mamman
02 feb, 2025
author Maria Jacqueline Bratt
Maria Jacqueline Bratt
De har tagit hand om sitt barnbarn sedan födseln, eftersom mamman brottas med drog- och alkoholproblem. Nu känner sig morföräldrarna oroliga över flickans framtid. Socionomen Maria Jacqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
5 negativa effekter av alkohol som du troligtvis inte visste omBrand logo
5 negativa effekter av alkohol som du troligtvis inte visste om
Vi är mormor och morfar till en liten flicka som är sex år gammal. Hennes mamma, vår dotter, fick henne då hon bara var 16 år gammal och fortfarande bodde hemma. Pappan är okänd. Detta har gjort att vi från början fick en nära kontakt med vårt barnbarn och har tagit mycket hand om henne. Tyvärr är vår dotter en orolig själ, slutade skolan och har ”drivit omkring” i tillvaron. Vad vi vet så missbrukar hon också en del, både sprit och narkotika. Hon landar här hemma ibland och bor en tid innan hon ger sig iväg igen.
Hon kommer ofta och vill hälsa på sin dotter och vi vet att hon älskar sin dotter och dottern älskar henne, Men det är vi som är vår dotterdotters trygghet och ”föräldrar”. Nu har skolan börjat säga att vi inte kan komma på möten och så vidare gällande flickan eftersom vi inte är hennes vårdnadshavare. Detta var aldrig något problem på förskolan där de var väl insatta i situationen. Vi har försökt förklara för skolan hur det ligger till men de säger ändå att det bara är mamman som har rätt till information och att delta på möten.
Annons
Vi tycker detta är väldigt konstigt. Vår dotter har också börjar säga att hon kanske ska ta flickan hem till sig där hon nu bor med en man som också missbrukar. Vi tycker inte att det är någon god idé utan tycker att hon ska stanna här hos oss. Vår dotter har aldrig direkt betalat för flickan utan det är vi som försörjt henne och utan att ens ha fått barnbidraget. Har vi alltså ingenting att säga till om? Det är flickans bästa vi tänker på och vill inte att hon rycks ifrån oss till en osäker tillvaro med missbruk. Kan vi göra något? Vi älskar självklart både vår dotter och vårt barnbarn men det är barnbarnet vi måste värna om nu.
/"Inger"

Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Så fint och bra att ni har tagit hand om ert barnbarn när er dotter inte mäktat med att vara mamma. Jag förstår att ni gjort detta av kärlek och i bästa välmening. Men tyvärr har det ändå blivit lite fel i detta. För att ett barn ska vara stadigvarande boende hos någon annan än sin/sina vårdnadshavare måste socialnämnden godkänna hemmet, alltså som ett familjehem. Detta har tydligen inte blivit gjort för er, utan flickan har bara ”blivit kvar” hos er när er dotter flyttade ut. Så länge hon gick på förskolan reagerade tydligen ingen, antagligen för att de följt er familj sedan start och haft kontakt med er dotter, som vårdnadshavare, och er parallellt.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
De visste att er dotter bodde tillsammans med er och flickan. Nu har den nya skolan uppmärksammat att det inte är flickans vårdnadshavare som kommer på möten och sköter den vardagliga omvårdnaden av henne. Det har fått dem att reagera vilket är helt korrekt. Det är bara barns vårdnadshavare som har rätt till information och insyn och att fatta beslut kring dem. Ni har alltså inte den rätten och heller ingenting att säga till om när det gäller flickan. Jag förstår att detta känns konstigt för er, men så ser lagen ut. Inte ens familjehem som är godkända av socialtjänsten har någon rätt, om de inte har utsetts till särskilt förordnade vårdnadshavare, vilket kan ske när barnet bott där en längre tid. Det är socialnämnden som beslutar om att ansöka om det.
Annons
Ni och er dotter behöver prata om detta och om flickan ska bo kvar hos er måste socialtjänsten godkänna det. Om mamman missbrukar och lever i en missbruksmiljö låter det olämpligt att flickan bor med henne, men detta är något socialtjänsten måste utreda. Jag hoppas det inte blir en strid om flickan utan att ni och er dotter kan komma överens om vad som är bäst för henne. Er dotter kan meddela skolan att de får informera er och att ni har rätt att komma på möten och så vidare. men det bästa är om hon också är med. Prata ordentligt med er dotter och kontakta sedan socialtjänsten i er kommun för att få detta korrekt. Hoppas ni alla kan ha flickans bästa i åtanke.
Foto: Shutterstock/TT