Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Grannarna är hemska – hur undviker vi en grannfejd?
07 aug, 2024
En kvinna som kikar ut genom fönstret.
Foto:TT
”Mira” och hennes familj är nyinflyttade och har upptäckt att det finns en granne som gör livet surt för alla andra. Nu undrar ”Mira” hur hon ska göra för att undvika bråk. Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Så blir du lyckligare i vardagen – psykologen tipsarBrand logo
Så blir du lyckligare i vardagen – psykologen tipsar
Fråga: Nu kommer jag med en fråga som du kanske fått och svarat på innan och det gäller besvärliga grannar. Men jag känner att jag ändå behöver fråga dig om hur vi ska göra. Jag och min man flyttade in i en väldigt fin lägenhet på markplan med tillhörande liten tomt. Vi ska ha vårt första barn om några månader och känner att lägenheten är perfekt för oss just nu. Så småningom vill vi säkert köpa hus och vi sparar till det men nu är detta vårt drömboende.
Tyvärr blev det inte riktigt så ”drömmigt” som vi hoppades. Vi har nämligen upptäckt att det finns en granne här som gör livet surt för oss andra grannar. Tydligen är det så att folk flyttar härifrån på grund av dessa hemska grannar, men det visste vi förstås ingenting om när vi fick lägenheten. Man har ju läst och hört om grannfejder som håller på i åratal och där grannarna gör hemska saker mot varandra. Det vill vi verkligen inte vara med om. Så hur ska vi agera för att inte behöva hamna där?
Annons
Ännu har det inte hänt så mycket för oss, men vi har fått berättat för oss att de slängt in saker på grannens tomt, klagar på ingenting, slänger sopor framför folks dörrar och så vidare. En del saker låter ju helt sjukt. Häromdagen hade jag tvättid och då hade kvinnan det gäller varit där och snott min tvättid och vägrade lämna. Jag gick bara därifrån för jag ville inte bråka. Men så här vill man ju inte ha det och just tvättid är ju viktigt när man har en bebis. Det vore bra med ett råd kring detta. Vi vill verkligen inte behöva flytta härifrån. De andra grannarna verkar väldigt trevliga och har välkomnat oss hit.
/Mira

Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: "Anmäl till hyresvärden"
Ja, du har helt rätt i att detta är en fråga som dyker upp då och då. Man kan verkligen häpna över hur folk kan behandla varandra men tyvärr är det inte helt ovanligt med den här typen av grannar. Jag skulle tro att dessa människor har ett tufft och svårt liv och tar ut sin ilska och frustration på andra. En del kan säkert också ha psykiska problem eller svårigheter. Det finns människor som ”fastnar” i att ha rätt och tycker att de har rätt att göra allt för att framhålla det. Trots att omgivningen kan se att det inte stämmer.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Med det sagt så tror jag att det bästa är just att hålla en låg profil gentemot dessa människor om man får dem som grannar. Man bör, precis som du gjorde, inte gå i klinch med dem utan helst bara gå undan. Man har nämligen väldigt liten chans att föra ett förnuftigt resonemang med många av dem. Det är säkert inte helt lätt alla gånger och man måste nog bita sig själv i tungan och svälja förtreten för att inte sätta i gång något, som bara kan eskalera med tiden. Samtidigt kan man förstås inte bara strunta i allt, så det bli en avvägning.
Dels tycker jag att ni grannar ska gå ihop och anmäla dessa saker till er hyresvärd. Då kan det vara bra att dokumentera med bilder och anteckningar om vad som händer och när, som ni kan ha som bevis framöver vid behov.
Annons
För din egen del så råder jag dig att helt enkelt hålla dig undan så gott det går. Finns det möjlighet för er att skaffa en egen tvättmaskin så att ni inte är helt beroende av den gemensamma tvättstugan? Egen tvättmaskin är ofta guld värd när man har småbarn.
Jag förstår att ni inte vill flytta då det låter som om ni fått tag på en riktigt trevlig lägenhet. Så självklart ska ni göra vad ni kan för att bo kvar. Men om det hela skulle eskalera trots att ni undviker grannarna så kan det kanske vara det bästa för er själsfrid. Men där är ni inte än och jag hoppas att ni slipper det.