Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Har fått social ångest efter covid – vad kan jag göra?
02 apr, 2025
author Nathalie Siljerud Joo
Nathalie Siljerud Joo
Hon säger ja till tillställningar. Men när det börjar närma sig får hon ångest och vill ställa in. Hennes sociala ångest begränsar hennes liv och hon är rädd för att förlora sitt umgänge.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Min hälsa #17 – Så hjälper du någon som lider av ångestBrand logo
Min hälsa #17 – Så hjälper du någon som lider av ångest
Jag är en utåtriktad, social och glad person som alltid fått energi av att umgås och att vara i sociala situationer. Jag säger ofta ja till tillställningar och känner mig peppad inför dem – tills det att dagen för festen eller middagen kommer. Då får jag social ångest och vill bara ställa in.
Jag vet att det kommer bli trevligt när jag väl är där, men flera gånger har jag faktiskt ställt in på grund av att jag inte orkar uppbåda energin att gå. Jag känner också att jag har svårare att hålla i gång samtalet nu än vad jag tidigare har haft.
Jag tror att detta kom i samband med eller efter covidpandemin, då det sociala blev svårare att få till. Vad kan jag göra åt min sociala ångest? Jag vill inte känna mig begränsad och förlora mitt umgänge.
Annons

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: Viktigt att skilja på social ångest och blyghet
Det låter som att ångesten stoppar dig att leva det liv du vill, fullt ut. Du skriver att du är en utåtriktad person som får energi av att umgås, men att du nu har börjat ställa in event. Det låter som en kämpig situation för dig. För många kan den här typen av problematik i längden påverka livet i stor omfattning.
Det kan bli svårt att skaffa och upprätthålla relationer, såväl som kärleksrelationer och vänskapsrelationer. Det kan leda till ensamhet och depression. Därför är det viktigt att ta symptomen på allvar och att skilja social ångest från vanlig blyghet.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
En förklaring till att det blivit så jobbigt nu kan vara covidpandemin, och det klart att den kan ha förstärkt det hela. Men ofta är social ångest något som har följt en genom livet och inte plötsligt dyker upp. Det vanligaste är att den framträder under tonåren.
Annons
Vid social ångest kan det som i ditt fall finnas undvikandebeteenden, alltså att du undviker sociala tillställningar, som du innerst inne vill gå på, av oro för att du inte ska klara av att hantera situationen. Det kan kännas skönt att tacka nej i stunden och undvikandet tar på kort tid ner ångesten. Men det som sker är att rädslan i stället ökar. Ju mer du undvikit att gå, desto svårare blir det.
Vid diagnosen finns det ofta också väldigt jobbiga ältande tankar, som många gånger brukar ta vid efter man har varit iväg. Det kan vara tankar som ”undrar vad de tyckte när jag sa så”, ”gjorde jag bort mig med min kommentar”, ”de tycker nog att jag är totalt ointressant”. Självklart kan vi alla ställa oss dessa frågor ibland, men vid social ångest ägnas ofta mycket tid till att älta.
Så bryter du mönstret
Jag tänker att du har tagit första steget till att bekämpa problemet genom att själv tydliggöra detta för dig och att skriva hit. Det är ett stort steg. Nästa steg är att göra dig av med undvikandebeteenden. Fundera över hur du skulle göra om du inte hade oron och agera i riktning mot det. Fundera också över om det är något du gör mer eller mindre av när du är på plats på festen, middagen eller liknande.
Kanske du har vissa beteenden även då som inte blir gynnsamma, om du ska bekämpa den sociala ångesten. Det kan handla om att bara prata med personer som du känner sedan tidigare, att dricka mer alkohol än du borde eller att bara prata om ämnen som känns trygga.
Annons
Du kan också behöva hjälp med att komma vidare med detta. Det är en vanlig orsak till att man söker terapi. Både vårdcentralerna och privata terapeuter är ofta vana vid att hantera social ångest.