Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Jag anmälde mitt eget barn till soc – vad händer nu?
16 okt, 2024
En äldre kvinna som kramar sitt barnbarn och bråkande personer i bakgrunden.
Foto: TT
”Gunnel” har anmält sitt barns familj till socialtjänsten eftersom hon är orolig för sina barnbarn. Nu undrar hon om hon gjort fel? Socionomen Maria Jacqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Min hälsa #17 – Så hjälper du någon som lider av ångestBrand logo
Min hälsa #17 – Så hjälper du någon som lider av ångest
Fråga: Det här brevet är väldigt svårt för mig att skriva för det rör sig om något mycket svårt och känsligt. Jag har funderat länge men ändå till slut bestämt mig för att fråga dig om råd. Saken är den att jag har gjort en anmälan till socialen om mitt eget barn och hens familj. Tyvärr lever mitt barn med en person som hen har två små barn med. Det har alltid varit mycket bråk mellan mitt barn och partnern och jag vet att det förekommer mycket alkohol. Jag hoppades att de aldrig skulle få barn men det fick de tyvärr.
Jag älskar mina barnbarn men ser hur de lever med två föräldrar som bråkar, skriker och även slåss. Polisen har varit hemma hos dem flera gånger och det förekommer hot. Föräldrarnas bråk slutar ofta i slagsmål där de båda två slåss. Men jag tror lyckligtvis inte att de slår barnen.
Annons
Jag bestämde mig i alla fall för att anmäla till socialtjänsten men det har inte haft någon effekt alls. De verkar ha varit på besök i hemmet men inte gjort någonting. Jag får inte veta någonting trots att jag uppgett mitt namn och att jag vill veta hur det går för barnen. Mitt barn blev naturligtvis väldigt arg på mig och även partnern, för att jag anmält dem. Men jag sa rakt ut att jag tänker mer på barnen än på dem. Även om de blivit arga så vet jag att de ibland behöver min hjälp, så lyckligtvis får jag fortfarande träffa barnen och har en del insyn i hur de har det.
Tyvärr har jag fått ta emot arga sms och mejl från båda föräldrarna som nu tycks hata mig. En del meddelanden har varit direkt hotfulla. Jag vet inte om jag gjort rätt eller fel för ingenting har ju förändrats för barnen. Tycker du jag gjort fel som anmält mitt barns egen familj och vad tycker du jag ska göra nu?
/Gunnel
Annons
Råd från en expert

Relationsexperten svarar
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Spara alla sms och hot"
Oj, så starkt gjort av dig att anmäla ditt barns familj till socialtjänsten. Jag förstår att det inte var lätt, så jag vill ge en stor eloge till dig. Du har absolut gjort rätt genom att ställa dig på dina barnbarns sida i detta. Det är förfärligt tråkigt att höra att ditt barn lever i en sådan destruktiv relation och att det finns små barn som tvingas leva i detta.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Tyvärr är det så att socialtjänsten inte har rätt att kommunicera vad de gör till utomstående så det är därför du inte får veta någonting om vad din anmälan lett till. Men den är absolut inte förgäves. Även om just denna anmälan inte lett till någonting konkret, åtminstone inte än, så är den en viktig pusselbit. I samband med att polisen åker hem till familjen så gör de en anmälan när det finns små barn med i bilden. Och personal på barnens förskola/skola har också skyldighet att göra anmälan om de uppmärksammar någonting. Om du har kontakt med barnens förskola/skola så kan du ta upp lite om din oro kring barnen där. Genom att vara öppen med dem kan du få dem att hålla extra koll på barnen också.
Annons
Det är tråkigt att höra att du utsätts för hot av föräldrarna, men kanske inte så konstigt ur deras perspektiv. De är antagligen väldigt rädda för att deras barn eventuellt ska tas ifrån dem. Det ska dock mycket till, och i första hand erbjuder socialtjänsten alltid annan hjälp till familjer. Uppmuntra gärna föräldrarna att ta emot den hjälpen. Jag tycker att du ska spara alla sms och hot som du får och dokumentera. Du ska även dokumentera allt annat du lägger märke till och skriva ner datum, tid och så vidare. Det kan ju bli aktuellt för dig att göra ännu en anmälan och då är det bra att ha dokumentation att lämna.
Det är ju tur att föräldrarna är beroende av dig så att du kan fortsätta ha kontakt med barnbarnen. Du är guld värd för dem genom att visa dem på någonting annat än deras föräldrars destruktiva sätt. Om du har möjlighet så försök ha dem hos dig så mycket du kan. Återigen vill jag berömma dig för ditt mod och ditt civilkurage att stå upp för dina barnbarn. Jag hoppas verkligen att det blir bättre för dem och familjen.