Nathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud JooNathalie Siljerud Joo
Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Jag är så himla trött – och får ångest inför sociala tillställningar
21 dec, 2024
author Nathalie Siljerud Joo
Nathalie Siljerud Joo
Trött kvinna lutar sig mot ett bord.
”Lina” känner sig konstant trött och får stresspåslag när sociala tillställningar närmar sig. ”Det har blivit en ond cirkel som jag inte vet hur jag ska ta mig ur”, skriver hon till KBT-terapeuten Nathalie Siljerud, som ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Min hälsa #15 – Hur kommer man ur en depression?Brand logo
Min hälsa #15 – Hur kommer man ur en depression?
Fråga: Jag är så himla trött, det har bara blivit värre och värre sedan i höstas. Det känns som att allt har kommit ifatt mig, efter hög arbetsbelastning efter semestern, olika familjemedlemmar som behövt mig och många hemmaprojekt. Jag vilar så fort jag får chansen och går och lägger mig redan vid 21-tiden för att få sova så mycket som möjligt, men vaknar alltid trött ändå. Jag tar mig igenom jobbdagarna, men inte mycket mer än så. Energin och mycket av livsglädjen är borta.
Jag vet att jag skulle behöva ta upp träningen igen och börja äta bättre, men jag orkar inte! Jag tackar ja till sociala tillställningar, men när dagen väl kommer får jag ofta ångest eller stresspåslag och tackar nej med dåliga ursäkter. Det har blivit en ond cirkel som jag inte vet hur jag ska ta mig ur. Har du något råd till mig?
Annons
/"Lina"

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar:
Du har haft en tuff situation kring dig med lite för mycket åt alla håll. Särskilt tungt kanske det har blivit på grund av att du inte har tagit igen dig efter arbetet, utan att du haft projekt privat.
Nya vanor på 21 dagar!
Vill du komma in i bra kost- och träningsvanor? Ge det 21 dagar! Anta vår roliga utmaning så ses vi 27 januari.
Läs mer och anmäl dig här!
Jag tänker att du behöver ta kontakt med din vårdcentral för att få en läkarkontakt. Läkaren behöver utesluta fysiska anledningar till tröttheten. Om det inte finns en fysisk sjukdom som förklarar det hela behöver du ta ett helhetsgrepp om ditt mående. Mycket av det du beskriver låter som att det kan handla om utmattningssyndrom eller depression. Tillsammans med läkaren kan ni diskutera om du behöver en sjukskrivning.
Annons
Jag hör också att du har svårt att tacka nej till sociala tillfällen, för att sedan komma med dåliga ursäkter. Det låter i sig stressigt. Det kan både handla om att du överskattar din förmåga i stunden och känner att du väldigt gärna vill gå, eller så tackar du först ja på grund av skuldkänslor. I vilket fall tror jag att du behöver sortera bland tillställningarna och kanske gå på något event i månaden, för att dagen efter lägga in tid för vila.Det är också viktigt att se över vardagsrutinerna, att du äter ordentliga måltider och att du går och lägger dig och vaknar samma tid varje dag.
Läs också: Psykologen: Så minskar du din prestationsångest på jobbet
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Du skriver att du har svårt att komma iväg och träna. Lagom fysisk aktivitet är något som brukar rekommenderas både vid depression och utmattning. Det har många hälsofrämjande effekter, men särskilt tänker jag att det kan leda till att du får bättre sömnkvalitet. När du har fått en period med vila tänker jag också att det är viktigt att du kommer tillbaka till saker som är lustfyllda för dig. Vad gjorde dig glad innan du började känna dig orkeslös? Om du inte har känt att livet har varit riktigt roligt på länge, fundera då över vad som gjorde dig glad som barn. Finns det några aktiviteter därifrån som du skulle kunna ta upp? Eller att du testar någon ny aktivitet.
Annons
Det kan också finnas djupare saker inom dig själv som du behöver arbeta på. Många som blir utmattade kan ha en villkorad självkänsla, att man hela tiden måste prestera för att känna att man duger. I en terapi kan du arbeta med bilden av dig själv. Kanske behöver du också lära dig gränssätta dig själv och andra samt att hitta det som gör dig glad och lugn.
Foto: TT/Shutterstock
Läs också: Alltid trött? Återfå energin med terapeutens tips