Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Jag kan inte sluta jämföra mig med min partners ex
15 apr, 2025
author Nathalie Siljerud Joo
Nathalie Siljerud Joo
nedstämd kvinna i soffan
Läsaren Magdalena funderar ofta på sin partners före detta flickvän, och känner sig i underläge. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo hjälper henne att hantera känslorna.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Min hälsa #3 – Hur hanterar jag svartsjuka?Brand logo
Min hälsa #3 – Hur hanterar jag svartsjuka?
Fråga: Hur slutar jag jämföra mig med min partners ex? Vi har varit ett par i ett halvår. Han var tillsammans med sitt ex i fem år och han säger att det var ett gemensamt beslut att göra slut.
Han har kvar alla bilder av henne på sina sociala medier och jag kan inte sluta vara avundsjuk eller svartsjuk på deras förhållande. Hon är så snygg, mycket snyggare än mig, och de verkar ha haft ett förhållande fullt av äventyr. Tänker han fortfarande på henne? Jämför han henne med mig? Tycker hans vänner att han har bytt ner sig? Det känns inte som att jag kan fylla hennes skor, trots att jag vet att de gjort slut av en anledning och att han har valt mig. Hur slutar jag grubbla över detta?
Annons
/Magdalena

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Du behöver titta inåt"
Det är naturligt för många av oss att känna en viss svartsjuka, men det här låter som att det tar mycket energi av dig. Hur ser er relation ut? Jag undrar om du förutom detta känner att ni har det fint, om du får kärlek och uppskattning och om du ger av dig själv i relationen, eller om dessa tankar får dig att stå tillbaka.
Om vi ändå utgår från att ni har en bra relation, ja då behöver du titta inåt. Du skriver att det känns som att du inte kan fylla hennes skor, även om du vet att han har gjort slut av en anledning. Jag tänker att du har en logisk sida som kan se på detta utifrån, men att dina känslor inte hänger med.