Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Jag och mina syskon har hamnat i arvstvist om vårt föräldrahem
03 nov, 2024
author Maria Jacqueline Bratt
Maria Jacqueline Bratt
Nedstämd äldre kvinna sitter vid fönster
Brodern ville att "Maj-Lis" skulle överta gården, men efter hans död har syskonen hamnat i en arvstvist. Läsaren vill inte bli ovän med sina syskon och frågar relationsexperten om vad hon ska göra.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Äldsta syskonet? Se 5 vanliga saker som tas upp i terapinBrand logo
Äldsta syskonet? Se 5 vanliga saker som tas upp i terapin
Fråga: Jag är en kvinna på dryga 60 år som lever ensam. Jag är ett utav fem syskon och jag är näst yngst. Min lillebror och jag stod varandra nära då de tre äldre var ganska mycket äldre. Min bror bodde kvar i vårt föräldrahem hela livet och mot slutet var det bara han och vår pappa. Jag var där i stort sett varje dag och hjälpte till att vårda vår pappa innan han dog, deltog i arbetet med gården och umgicks med min bror.
Min bror sa alltid att om han dog så ville han att jag skulle ta över gården. Jag vet att han skrev ner detta och förvarade i en skrivbordslåda. Jag var rädd för att våra andra syskon skulle bli sura om han lämnade gården till mig så jag bad honom att prata med dem om detta. Jag vet inte om han någonsin gjorde det.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Tyvärr fick han cancer och dog för några månader sedan. Nu har alla mina syskon vänt sig emot mig och hävdar att jag nästlade mig in hos vår yngre bror för att jag skulle få ärva och att jag snor åt mig. Jag blir så ledsen över detta för jag vill verkligen inte bli ovän med mina syskon nu när det bara är vi kvar. Även om jag inte stod dem lika nära som jag gjorde med min lillebror så älskar jag dem och vill ha dem kvar i mitt liv. Men jag märker att de alla är emot mig nu.
Nu vet jag inte vad jag ska göra. Ska jag hävda min rätt och säga att detta var vår lillebrors vilja eller ska jag ge upp detta för att blidka dem? Varför måste det bli så här? Hade min bror rätt att lämna gården och annat till bara mig eller har mina syskon rätt till en del? Jag är så ledsen. Inte nog med att jag sörjer min lillebror, nu ska jag behöva stå ut med detta också. /Maj-Lis
Annons

Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: ”Girighet kan ställa till med mycket”
Jag beklagar verkligen din stora förlust och förstår att du har en tung och svår tid just nu. Precis som du skriver så är det hemskt att du ovanpå detta också måste ta itu med den avundsjuka som dina andra syskon visar. De juridiska frågorna är jag inte rätt person att svara på så därför skulle jag råda dig att kontakta en jurist som är insatt i och arbetar med arvsfrågor. Men jag vet så mycket som att din bror har all rätt att testamentera sin egendom till dig och att era syskon inte har rätt till arvet om han testamenterat till dig.
Däremot är det viktigt att ha koll på vad hans egendomar är och att han verkligen ägde gården där han bodde. Ärvde inte ni syskon den tillsammans när era föräldrar dog? Det är viktigt att bouppteckningen efter dem är klar och gick rätt till och det är därför så viktigt att en jurist får hjälpa till med detta. Det är också viktigt att det papper din bror skrev ner om att du skulle överta gården finns att tillgå och att det har juridisk giltighet.
Annons
Tyvärr är det inte alls ovanligt att det blir den här typen av konflikter när någon går bort vilket är oerhört tråkigt. Men människors girighet kan ställa till med mycket. Dina syskon anklagar dig för att ha ställt dig in hos din bror med syfte att få ärva, men du själv vet att det inte är så. Ni har tydligen haft ett alldeles speciellt band ni två, vilket de andra syskonen borde känna till. Hur tror du själv att de skulle reagera om du avsade dig hans arv och delade med dem. Skulle allt bli bra eller bättre då? Det är bara du själv som kan svara på det.
Jag tycker att du kan ta upp och prata med juristen även om detta och fråga om dennes erfarenheter. Om du kontaktar en jurist och får alla fakta så kan du sedan samla dina syskon för ett samtal och berätta hur du tänker och känner. Förhoppningsvis tar de sitt förnuft till fånga och inser att relationen mellan er alla är viktig att bevara. Jag önskar dig lycka till i att reda ut detta och hoppas verkligen att du kan fortsätta ha en bra relation till dina syskon.