Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Kommer barnet jag födde att ärva mig?
22 okt, 2024
En kvinna som sitter och funderar.
Foto: TT
”Anna” bor på ett särskilt boende och har en funktionsnedsättning. När hon var 19 år adopterade hon bort ett barn. Nu undrar hon om barnet kommer att ärva henne? Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Äldsta syskonet? Se 5 vanliga saker som tas upp i terapinBrand logo
Äldsta syskonet? Se 5 vanliga saker som tas upp i terapin
Jag är en tjej med en funktionsvariation. Jag bor på ett särskilt boende och är snart 40 år. Båda mina föräldrar är döda och jag har inga syskon. Så jag är ganska ensam men har några vänner här där jag bor. Jag har en god man som är snäll och hjälper mig. Men nu har jag en fråga till dig.
När jag var 19 år fick jag ett barn som jag inte kunde ta hand om. Mina föräldrar levde då och sa att det var bättre för barnet att få komma till en annan familj. Det tyckte jag också. Jag vet inte om barnet blev bortadopterat, men jag tror det. Hur kan jag få veta det?
Jag har inte fått några andra barn och kommer inte få det heller för jag kan inte ta hand om ett barn. Nu undrar jag om det barnet som jag födde kommer att ärva mig? Jag ärvde en del pengar efter mina föräldrar så jag har det bra. Men vem kommer att ärva mig? Gör mitt barn det fast jag aldrig har sett det? Om barnet inte ärver mig vem gör det i så fall? Jag kanske skulle vilja att barnet fick ärva mig och hur gör jag då? Tror du barnet skulle bli argt om det får pengar från mig? Jag tycker det är synd att jag inte kunde ta hand om mitt barn men jag hoppas barnet har det bra. Jag tänker faktiskt på det ibland. Ingen här där jag bor vet att jag har ett barn.
Annons
/Anna
Råd från en expert

Relationsexperten svarar
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Barnet ärver sina adoptivföräldrar"
Så bra att du skriver till mig om alla funderingar du har kring barnet du födde. Jag förstår verkligen att du tänker på barnet och att du undrar om barnet har fått det bra.
Jag kan börja med att berätta att en adoption innebär att man helt bryter de juridiska banden mellan de biologiska föräldrarna och barnet. Det finns alltså inga juridiska skyldigheter eller rättigheter kvar. I stället bli det adoptivföräldrarna som helt tar över allt detta från de biologiska föräldrarna. Alltså kommer ditt barn, om det blev adopterat, inte att ärva dig utan sina adoptivföräldrar. Om du vill att barnet ska ärva dig så måste du skriva ett testamente där du uttalar det. Detta är en fråga som du kan ta upp med din gode man som kan hjälpa dig. Det bästa är om man tar hjälp av en advokat som skriver testamentet så det blir helt rätt.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Du kan också be din gode man att hjälpa dig att ta reda på hur det förhåller sig med en eventuell adoption. Detta är ingenting som är hemligt utan i så fall finns det dokument och papper som handlar om detta. Man kan vända sig till Riksarkivet över adoptioner och fosterhemsplaceringar för att få hjälp med att ta reda på hur allt förhåller sig. Adoptioner som görs i Sverige är väldokumenterade så det bör inte bli så svårt att kolla upp. Skatteverket kan också ha viss information så dem kan du också kontakta. Du kan bland annat se om det står något barn registrerat på dig. I så fall är barnet inte bortadopterat utan kan ha blivit placerad i familjehem.
Om du inte har några andra barn eller närstående så kollar man bland andra släktingar när det gäller arv. Om det inte finns några alls så går dina pengar till allmänna arvsfonden. Men du har rätt att välja vem du vill ska ha dem och kan skriva det i ett testamente.
Annons
Jag har svårt att tro att ditt barn skulle bli argt av att få ärva pengar. Jag tycker att du ska skriva ett brev till barnet som kan lämnas till det efter att du är död. Där kan du skriva lite om dina tankar och att du tänkt på barnet och hoppas att det haft och har ett bra liv. Jag tror att barnet skulle uppskatta det.
Hoppas du fått svar på dina frågor och kan ta reda på mer kring detta. Ibland händer det att ett barn som är adopterat söker sitt ursprung och vill veta mer om sina biologiska föräldrar, det är dock inte säkert. Ett brev från dig som kan nå barnet efter din död och i samband med ett eventuellt arv är säkert välkommet.
Råd från en expert
Relationsexperten svarar