Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
"Min kille slår och hotar mig" – därför måste du lämna direkt
21 jan, 2025
author Maria Jacqueline Bratt
Maria Jacqueline Bratt
Rädd kvinna håller upp handen och gömmer ansiktet i knäna.
Att vara kär ska inte innebära att du måste vara rädd. När hot och våld tar plats i en relation är det dags att gå. Läs expertens tydliga råd till en ung kvinna som fastnat i en destruktiv relation
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
10 tidiga varningstecken på en våldsam relationBrand logo
10 tidiga varningstecken på en våldsam relation
Fråga: Jag är en tjej som snart fyller 20 år och har flyttat ihop med min pojkvän som är 22 år. Vi har varit ihop i snart ett år och jag är väldigt kär i honom. Men han är faktiskt inte så snäll mot mig. Tyvärr har han fått reda på att jag när jag var 16 år provade att röka hasch. Jag gjorde det bara ett par gånger och sedan aldrig mer. En kompis till mig berättade detta för min kille och nu håller han på och säger att jag är narkoman och att det jag gjorde var hemskt. Jag vet att det var hemskt men jag är ju inte en narkoman för det.
Min kille kan också bli jättearg för olika saker och skriker och gormar på mig. Flera gånger har han sparkat till mig på benen och en gång slog han mig ganska hårt i huvudet. En gång blev jag väldigt rädd för då tog han en kniv och sade att han skulle sticka mig, men det gjorde han inte. Efteråt, när han lugnat ner sig så säger han förlåt och att han ångrar sig och aldrig mer ska göra så. Men det gör han ändå! När han blir sådär arg så kan han också säga att han ska anmäla mig till polisen för att jag rökte hasch. Vad händer om han skulle göra det?
Annons
Jag är så ledsen för att det är så här och jag är hela tiden rädd för att han ska bli arg och slåss igen. Men jag vill inte göra slut för jag älskar honom. Det är faktiskt jobbigt att gå och vara nervös hela tiden och jag försöker hela tiden tänka på att inte göra honom arg. Men det hjälper inte. Vad ska jag göra? /Anna
Nya vanor på 21 dagar!
Vill du komma in i bra kost- och träningsvanor? Ge det 21 dagar! Anta vår roliga utmaning så ses vi 27 januari.
Läs mer och anmäl dig här!

Socionomen och relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: "Lämna din kille genast!"
Jag har ett väldigt kort råd till dig som lyder: Lämna din kille genast! Hans beteende är fullständigt oacceptabelt och han kommer inte bara att hux flux sluta bete sig så här. Risken att både det fysiska och psykiska våldet i stället ökar är väldigt stor.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Det spelar ingen roll hur snäll och trevlig han är emellanåt när han har detta sätt att bruka våld mot dig. Jag förstår att du älskar de andra sidorna hos honom, för han har säkert fina sidor också, men detta beteende är allvarligt och mycket svårt att förändra.
När det gäller vad som händer om han skulle göra allvar av sitt hot att polisanmäla dig för att du rökt hasch för flera år sedan så är jag säker på att ingenting skulle hända. Så det kan du helt ignorera. Självklart är du inte narkoman för att du provat hasch och det är bra att du inte håller på med det nu. Du skulle kunna svara med att du i så fall anmäler honom för att ha sparkat och hotat dig, men det är tveksamt om det skulle hjälpa. I stället kan du riskera att provocera honom ännu mer. Och det är detta som är den stora faran med män som honom. De säger att de ångrar sig och ska bättra sig men det händer inte, om de inte möjligtvis självmant och frivilligt går i långvarig terapi.
Annons
Det är därför jag säger åt dig att genast lämna honom. Du går redan och tassar på tå för honom och är rädd för nästa utbrott och så ska du inte behöva leva. Om du skulle fortsätta leva med honom och kanske få barn så riskerar du inte bara att själv fortsätta att bli slagen, utan även barnen. Eller att de måste bevittna det hela.
Jag vet inte om du berättat om detta för någon men det tycker jag annars att du ska göra, till exempel dina föräldrar eller någon väninna. Det är nämligen bra om du har någon med dig eller i närheten när du lämnar. En del män kan bli väldigt arga när kvinnan vill lämna och fysiskt aggressiva. Jag tycker också att du bör kontakta en kvinnojour för att få stöd och hjälp. Förstör inte ditt fortsatta liv. Du är värd en kille som är snäll mot dig och som aldrig höjer handen emot dig. Stå på dig och låt ingen behandla dig illa. Kram.