Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Mamma är gravid med sin nya kille – fy vad detta är pinsamt
03 feb, 2025
author Maria Jacqueline Bratt
Maria Jacqueline Bratt
Hon har svårt att acceptera att hennes mamma väntar barn – och att den blivande pappan ska flytta in med resten av familjen. ”Jag har inte alls lust att få ett syskon till och en skrikig bebis i huset”, skriver 17-åriga dottern till socionomen Maria Jacqueline Brat, som ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Så stärker du ditt inre lugn – med hjälp av yinyogaBrand logo
Så stärker du ditt inre lugn – med hjälp av yinyoga
Jag är en tjej som är 17 år som bor med min mamma och min lillebror som är 13 år. Det har varit vi tre i många år men min lillebror och jag åker då och då till vår pappa på lov för han bor ganska långt bort. Så har det varit jättelänge och jag har varit helt nöjd. Nu går jag på gymnasiet och trivs bra med det och har bra kompisar.
För ett år sedan ungefär träffade min mamma en ny kille och han har varit hos oss en hel del. Jag tycker att han är helt okej. Men häromdagen fick jag en CHOCK! Då berättade min mamma att hon väntar barn med sin kille och att han ska flytta in hos oss. Vi bor i ett ganska stort hus och han bara i en lägenhet. Därför flyttar han till oss. Men jag tycker att detta låter hemskt. Det är så himla pinsamt att min mamma ska ha barn för hon är över 40 år.
Annons
Jag har inte alls lust att få ett syskon till och en skrikig bebis i huset. Jag tänker absolut inte ta hand om en bebis. Min lillebror tycker att det är rätt coolt och vill att det ska bli en kille som han kan spela fotboll med, men det dröjer ju jättelänge innan en bebis kan göra något. Min mamma har ofta sagt till mig att jag ska akta mig så att jag inte blir gravid för tidigt för att det är mycket ansvar med en bebis. Men själv går hon bara och blir gravid utan att tänka på hur det blir för oss. Hennes kille har inga barn och jag kan fatta att han vill få ett barn. Men måste det bli med min mamma? Fy vad detta är pinsamt och jag vågar INTE berätta detta för mina kompisar. Jag vill bara flytta härifrån och slippa detta.
/"Ami"

Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Oj, så jobbigt för dig att reagera så kraftigt och negativt på att din mamma är gravid igen. Jag förstår att det kan kännas lite märkligt att få ett syskon som är så mycket yngre, men egentligen är det inte alls ovanligt. Även om du tycker att din mamma är gammal, så är det många kvinnor i dag som inte får sitt första barn förrän efter 40. Det finns ingenting pinsamt i det alls.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Däremot kan jag förstå att det här på ett påtagligt sätt visar dig att hon och hennes kille har ett samliv. Det är ofta pinsamt för barn och ungdomar att veta om eller tänka på föräldrarnas samliv. Kan det vara det som gör att detta känns så jobbigt för dig? Men jag tror att du innerst inne förstår att din mamma och hennes kille har sex och det är ingenting konstigt med att ett par som träffas och blir kära vill ha ett barn tillsammans. Din mamma behöver inte ditt eller din brors godkännande, utan hon bestämmer själv om hon vill ha barn eller inte. Jag är säker på att hon ändå tänkt på dig och din bror innan de tog beslutet. Jag tror inte att dina kompisar kommer att tycka att det är ett dugg pinsamt.
Det finns förstås ingen som tvingar dig att tycka att det är roligt med en bebis i huset eller att du måste tycka om bebisen. Men bebisar brukar väcka väldigt positiva känslor hos de flesta, så min gissning är att du ändå kommer att smälta inför bebisen när den väl är här. Din mamma har helt rätt i att det är ett stort ansvar och en hel del jobb med en bebis och att ta hand om ett barn. Men den här bebisen är din mammas och hennes killes ansvar och inte ditt. Om du inte vill så behöver du förstås inte ta något större ansvar för barnet, men kanske blir det ändå så att du faktiskt VILL delta i bebisens omvårdnad. Du får helt enkelt vänta och se tills bebisen är född.
Annons
Har du pratat med din mamma om hur du känner? Annars kan det vara bra så att hon vet om det. Jag tycker inte du ska anklaga din mamma eller ta bort hennes glädje över det väntande barnet. Men du kan ändå berätta att det här känns jobbigt för dig. Jag hoppas att allt vänder när bebisen kommit, annars har du ändå inte så långt kvar innan du ska flytta hemifrån.
Foto: Shutterstock/TT
Råd från en expert
Relationsexperten svarar