Barnens bästa vid skilsmässa – vad betyder det i praktiken?
Fråga: Jag är pappa till två små barn som är ett och tre år gamla. Tyvärr ska min fru och jag skiljas då det inte alls fungerat mellan oss efter att barnen kom. Jag var lite tveksam till att skaffa barn nu för jag jobbar väldigt mycket och har ett stort socialt umgänge som jag inte gärna vill undvara. Men min fru ville väldigt gärna ha barn och efter en del diskussioner så bestämde vi oss ändå för att det var dags.
Första tiden efter vårt första barns födelse var bra och jag älskade förstås barnet mycket. Min fru drog det största lasset eftersom jag jobbade väldigt mycket. Men hon verkade ändå nöjd med det. Efter att andra barnet föddes blev det mer och mer tjafs mellan oss. Min fru tjatade mer och mer om att jag skulle ta mer ansvar hemma och jag kan förstå det. Men samtidigt måste jag sköta mitt arbete och jag tyckte att det ändå var hon som drivit på om barnen. Mina farhågor om att det skulle bli besvärligt besannades.
Nu ska vi i alla fall skiljas och vi har blivit osams om hur vi ska göra med barnen. Jag tycker att jag självklart har rätt att ha dem varannan vecka medan min fru tycker att jag ändå inte bryr mig om barnen. Men det är klart att jag gör och jag älskar dem väldigt mycket. Hon undrar hur jag ska klara av dem men herregud jag klarar det väl lika bra som andra pappor. Dessutom har jag råd att ha en hel del barnvakt och mina föräldrar kan också hjälpa mig. Min fru tycker det räcker att jag har barnen varannan helg, men det känns orimligt.
Nu skulle jag behöva råd av dig kring detta. Visst har jag väl rätt att ha barnen varannan vecka? /Xander
Nya vanor på 21 dagar!
Vill du komma in i bra kost- och träningsvanor? Ge det 21 dagar! Anta vår roliga utmaning så ses vi 27 januari.
Läs mer och anmäl dig här!Maria Jacqueline Bratt: "Barnens behov måste alltid komma först"
Svar: Jag förstår att du älskar dina barn och det är fint att du känner att du nu vill ha barnen mycket. Men jag vill ändå ge dig lite perspektiv på dina tankar. Det är inte så att föräldrar har rätt att ha sina barn, utan det är barnen som har rätt till sina föräldrar. I dag är det väldigt många föräldrar som efter en separation delar tiden jämnt och har barnen lika mycket var. Det ger barnen lika stor tillgång till båda sina föräldrar. Men det finns ingen lag eller rätt som säger att barnen ska vara lika mycket hos föräldrarna utan det ska utgå från varje barns behov. När det gäller små barn är det också så att växelvis boende med en vecka i taget oftast är lite länge och man rekommenderar tätare byten, till exempel tre dagar i taget. Växelvis boende kräver mycket samarbete mellan föräldrarna och mer ju tätare byten.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Det är svårt för mig att avgöra vad som är det bästa för era barn. Hur ofta har du varit med och nattat dem, funnits där när de vaknat på natten, hur är din kunskap kring deras vardagliga rutiner, låter de sig tröstas av dig? Allt detta måste vägas in när men bestämmer hur man bäst kan göra. Kanske behöver ni starta försiktigt med att du tar större plats och sedan succesivt mer och mer.
Du skriver också om hjälp med barnen och hur skulle det se ut? Hur ofta och hur länge? Om det innebär att barnen är mer med barnvakter än med dig så är det säkert bättre för dem att vara med sin mamma dessa tillfällen. Tänk på att de fortfarande är väldigt små och att boendet/umgänget bör ändras och även utökas i takt med att de blir äldre.
Jag föreslår att ni kontaktar familjerätten i den kommun ni bor och ber att få kostnadsfria samarbetssamtal och hjälp att göra upp ett schema för hur ni kan göra på bästa sättet med barnen nu i samband med skilsmässan. Tänk på att det är barnens bästa som alltid ska gälla, liksom deras rätt. Att dagarna är exakt lika många hos respektive föräldrar är mindre viktigt än att barnen mår bra i båda hemmen. Med lite tålamod och hjälp kan du säkert skapa en fin tillvaro med dina barn. Stort lycka till!