Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Min man pratar inte med mig – är han inte intresserad?
19 aug, 2024
Ett par som sitter i en soffa.
Foto: TT
”Jenny” är trött på att hennes make inte pratar med henne och känner att de glider längre och längre ifrån varandra. Nu vill hon ha en förändring. Hur får hon honom att förstå detta? KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Så här reparerar man en relation efter otrohetBrand logo
Så här reparerar man en relation efter otrohet
Fråga: Min make är så otroligt dålig på att kommunicera och prata! Dagarna bara går utan att vi pratar och diskuterar kring vårt liv, vår vardag och våra barn. Jag känner mig ensam i mina tankar och funderingar och går runt med min (läs: vår) att göra-lista i huvudet.
När jag försöker prata kring grejer får jag ofta höra ”måste vi prata om det här nu?”. Han är inte intresserad! Jag bör väl nämna att jag är mycket oroligare som person och går ofta och maler tankar, medan han är mer avslappnad och inte ser problem på samma sätt som jag. Men jag tycker ändå att man måste prata om saker och ting i en relation och ge sig tid till att lyssna på den andre.
Hur får jag honom att förstå detta? Jag tycker att vi glider längre och längre ifrån varandra då vår kommunikation är så dålig. Jag blir ledsen och uppgiven av att inte bli hörd.
Annons
/Jenny

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "En ångestreducering för dig själv"
Det är mänskligt att vilja känna sig sedd och hörd i en relation, att det vi säger är intressant för den andre att ta in. När jag läser ditt brev undrar jag om den verbala kontakten alltid har varit såhär. Har du varit den extroverta och bubblat på medan han har varit den introverta som använt färre ord? Eller har det hänt något i er relation som gör att din man stänger av och vänder sig bort från dig?
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Du skriver att du är mer oroligt lagd. Fråga dig själv om det som du ofta vill tala om med din man egentligen är orostankar. I sådana fall går det att förstå att din man tycker att det kan vara svårt att hantera och tar avstånd. Inte helt rätt sätt att hantera det på – men kanske ändå lite förståeligt?
Vi ska absolut kunna finnas där för varandra när den andre oroar sig och behöver stöd, men samtidigt finns det en gräns när oron tar över och samtalen inte handlar om att ge och ta. Då rör inte samtalen längre en nyfikenhet på din partner, utan blir mer en ångestreducering för dig själv.
Annons
Jag tycker att du under en tid ska försöka se vad det är du tar upp i samtalen med din man och fundera på hur det blir för honom. Fråga honom också hur han uppfattar samtalen med dig, när han känner att de är mer givande och vad det är som gör att han vill lämna situationen.
Du nämner också en ”att göra-lista”. Vad innebär den? Är det också en punkt ni inte möts på? Där du vill ha stöd, men han stänger av dig? Det måste i sådana fall innebära mycket sorg och frustration för dig. Ibland kan det också vara så att göra-listan ökar i takt med att vi känner att vår partner blir mer distanserad. Att driva på, och kanske klaga, blir ett sätt att få någon som helst kontakt – trots att den kontakten inte blir bra.
Jag tror att det är viktigt att titta på er relation i stort. När har ni det roligt? Har ni någon fysisk närhet? I vilka stunder känner ni attraktion och kärlek till varandra och när blir det i stället hopplöshet, ilska och besvikelse?
Annons
Nu verkar det inte helt lätt att få din man att tala, men om du berättar att du är villig att titta på dina egna beteenden kan chanserna öka.