Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Min mormor vill lämna morfar efter 50 år – hur kan jag stötta?
06 mar, 2025
author Nathalie Siljerud Joo
Nathalie Siljerud Joo
Äldre par, man ledsen
Morfar har tappat livsglädjen medan mormor fortfarande är levnadsglad. Nu går hon i tankarna att lämna sin man. Barnbarnet vill stötta så gått det går men vet inte hur hon ska göra det? Experten ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
4 tecken på att du har fastnat i en relation som du borde lämnaBrand logo
4 tecken på att du har fastnat i en relation som du borde lämna
Jag skulle vilja ha lite tips och råd angående min fina mormor. Hon är 81 år och har varit gift med morfar, som är 88, i över femtio år. De senaste åren har morfar varit ganska skruttig i kroppen, men främst har han blivit väldigt negativ och vill bara vara hemma. Han har lite gett upp på livet, sorgligt nog.
Min mormor är däremot levnadsglad, aktiv och har ett rikt socialt liv. Senast jag träffade henne förstod jag att hon går i tankar om att faktiskt lämna morfar, men att hon inte riktigt kan komma sig för det. ”Hur skulle han klara sig utan mig?”, sade hon. Jag tycker såklart synd om morfar som skulle bli ensam, i så fall med hemtjänst, men jag unnar verkligen min mormor att få leva sitt liv de ”sista åren”! Hur kan jag guida och stötta mormor genom detta?
Annons
Råd från en expert

KBT-terapeuten svarar
KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar:
Jag förstår om detta är en svår fråga för dig. Du vill att din mormor ska få vara lycklig och leva på det sätt som hon vill de sista åren av hennes liv, samtidigt som du hör att hon tänker på din morfar. Det är självklart förståeligt att du vill hjälpa till i detta.
Det är snällt av dig att vilja guida din mormor, samtidigt tror jag ändå att du ska vara försiktig i hur du tar dig an situationen. Det kan vara på det sättet att din mormor verkligen vill lämna din morfar och har kommit långt i de tankarna. Det kan också vara så att hon ibland blir trött av situationen och att hon då behöver få uttrycka missnöje, utan att hon för den delen innerst inne vill lämna honom.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Det kan därför bli svårt för dig om du är för aktiv i frågan. Det finns då en risk att din relation till morfar blir förstörd, och det kommer inte gynna varken dig eller din mormor. Särskilt om din mormor bestämmer sig för att lämna morfar är det viktigt för dem båda att det finns personer runt honom som bryr sig om honom, och inte att relationerna runt honom är svåra.
Annons
Om din mormor själv tar upp frågan och vill ha din vägledning kan du lyssna och ställa frågor, men sedan skulle jag råda dig till att guida din mormor vidare. Fråga henne om hon har en vän som hon kan tala med om detta, annars kan du uppmana henne till att ta kontakt med en psykoterapeut.
En annan aspekt av det du beskriver kan också handla om din morfar. Du skriver att han har gett upp på livet. Jag undrar om han har fått hjälp för de symptom som du beskriver?
Jag tror att det finns en alltför för stor acceptans för att äldre kan känna nedstämdhet och känslor av tomhet, och att det finns en allmän uppfattning om att ”det kan bli så” när man blir äldre. I själva verket kan det handla om en depression som han behöver hjälp att komma ur. Han kanske inte kommer bli den lika sociala och utåtriktade personen som din mormor för det, men han kan behöva stöd i att göra det bästa av de år som han har kvar.
Annons
Till sist vill jag önska dig och fina morföräldrar allt gott framåt. Jag hoppas att de hittar en väg som passar dem.