Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
"Min son har brutit kontakten med mig – över en liten bagatell"
19 apr, 2025
author Maria Jacqueline Bratt
Maria Jacqueline Bratt
Bodils son bröt plötsligt kontakten med henne över en "liten bagatell", något hon inte hade kunnat föreställa sig i sin vildaste fantasi. De hade alltid stått varandra väldigt nära. Varför reagerar han som han gör? frågar hon socionomen Maria j Bratt.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
6 anledningar till att krama någon idag!Brand logo
6 anledningar till att krama någon idag!
Min ena son har brutit kontakten med mig och jag är både förvånad och förtvivlad. Han är runt 35 år och har alltid varit lite ”udda”. Kanske har han egentligen en diagnos som är så vanligt i dag, men det är bara som jag gissar. Jag fick honom då jag var ganska gammal och vi har alltid stått varandra väldigt nära. Han har haft lite svårt med relationer men är nu sambo med en fin tjej.
Det som hände var att min son blev arg och irriterad på mig för att jag inte litade på de mediciner som en läkare skrivit ut till min mamma. Hon blev sjuk för en tid sedan och fick ganska många nya mediciner. Jag vill alltid kolla upp biverkningar när man får en ny medicin, för att kunna observera. Detta tyckte min son var dumt och började skrika om att jag minsann skulle lita på läkarna och att jag inte visste bättre än dem.
Annons
Han älskar sin mormor mycket och jag vet att han vill henne väl. Jag försökte förklara för honom varför jag gjorde som jag gjorde men han ville inte lyssna. I stället stormade han ut och skrek att han inte ville se mig mer. Jag tänkte att det skulle ordna sig för jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att han menade allvar för en sådan liten sak.
Men sedan dess har jag varken sett eller hört ifrån honom och jag är väldigt ledsen. Jag vet att min son besökt sin mormor några gånger, men mig har han inte kontaktat. Jag har inte heller velat ringa utan respekterar vad han sa. Men jag är så ledsen och vet inte vad jag ska ta mig till. Varför reagerade min son så här på en, i mitt tycke, liten bagatell?
/Bodil

Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar: Din son kan ha en diagnos
Oj, ja jag förstår verkligen att du blir ledsen över din sons starka reaktion. Det är omöjligt för mig att svara på varför han reagerar så här. En förklaring kan förstås vara den du själv framför, att din son till exempel har odiagnostiserad adhd eller autism. Dessa personer kan reagera mycket starkare på olika saker än de utan funktionsvariation. Det kan också vara så att just den här situationen har varit utlösande för någonting som sakta har byggts upp hos din son och som nu svämmat över.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Jag tycker att du gjorde helt rätt i att kolla biverkningar för de nya mediciner din mamma fått av sin läkare. Det handlar inte om att misstro läkare utan att vara välinformerad och observant. De flesta mediciner har någon form av biverkningar, några värre än andra. När man då byter mediciner eller får helt nya, så är det viktigt att kolla hur de verkar på just en själv eller närstående. På så vis kan man hålla koll på om det skulle uppstå någonting ett tag efter att man startat sin medicinering. Det är självklart att du gör detta av omsorg om din mamma. Kanske förstod inte din son riktigt ditt syfte med detta.
Ta första steget och sök försoning
Du skriver att du vill respektera hans ord om att han inte vill se dig mer, och det är i och för sig fint. Men kanske ska du inte ta hans ord, som tydligt uttalades under stor affekt, på blodigt allvar. Om jag var du skulle jag höra av mig till honom och söka försoning. Du kanske själv vet bästa sättet att kontakta honom, men om det känns okej så ring honom. Säg att du är ledsen för att det blev så tokigt sist men att du självklart vill ha fortsatt kontakt.
Annons
Kanske har han svårt att själv ta första steget att bli sams. Han kanske skäms och känner att det han gjorde var tokigt. Om han har svårt i relationer så kanske det gör det extra svårt för honom att ta första steget. Därför är det viktigt att du hjälper honom på traven. Även om din son är vuxen på ett sätt så kanske han inre känslomässiga liv inte helt hängt med. Då kan du behöva agera mer som att han är yngre än vad han är så att du tar ett mer vuxenansvar i er relation. Jag hoppas och tror att ni kan lösa detta och återfå kontakten med varandra.
LÄS OCKSÅ: Experten: Så får du en bättre relation till dina föräldrar